Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
25 år med arbejdstøj til landbruget: Fra overalls til åndbar innovation
Når Mette Aggerholm fra Kramp ved årsskiftet kan fejre 25 år som designer af arbejdstøj til landmænd, er det samtidig et jubilæum for et erhverv, der har ændret sig markant.
For det er ikke længere nok, at tøjet er robust. Det skal også være strækbart, åndbart og se ordentligt ud, når man sætter sig i traktoren.
- Behovet for tøj har ændret sig. Der er ikke så meget fokus på, at det skal være robust. I dag vil man have strækbart og smudsafvisende tøj. Det skal sidde godt. Det skal gøre arbejdslivet nemmere. Så skal der også firmanavn på, fortæller Mette Aggerholm, der er Private Label Manager hos Kramp.
Fra slidstærk til strækbar
Hos Kramp har Mette Aggerholm gennem næsten et kvart århundrede haft ansvaret for udviklingen af virksomhedens eget arbejdstøj.
Her har hun fulgt udviklingen i landbruget tæt, og designet kollektioner, der matcher behovet ude i marken.
- Da strækbarheden til arbejdstøj kom, så vi et paradigmeskift. Der tog vi en stor beslutning i Kramp om at skabe en ny kollektion. Og det må vi sige, at vi lykkedes med - der er stor efterspørgsel efter strækbart tøj. Mange landbrugsmedarbejdere har eksempelvis et arbejde, hvor de ofte skal bøje sig ned, så de har brug for strækbarhed, fortæller hun.
Også vejret spiller i dag en større rolle i designprocessen. Lag-på-lag-tøj er blevet populært, så tøjet kan tilpasses alt fra regn og blæst til solskin på en arbejdsdag i marken.
Inspiration fra naboen
Selv om Mette Aggerholm i dag samarbejder med leverandører og producenter i Asien, er det stadig de vestjyske marker, der inspirerer hende.
- Når jeg starter en ny kollektion, så har jeg altid en af vores lokale landmænd i baghovedet. Jeg skal kunne se mine naboer gå i tøjet, før det giver mening, forklarer hun.
Mette Aggerholm har derfor også valgt, at hendes modeller skal være de lokale landmænd fra Vestjylland - for hos dem sidder musklerne bare mere rigtigt end hos fitnessmodellerne har jeg altid en lokal landmand i baghovedet. Jeg skal kunne se mine naboer gå i tøjet, før det giver mening, siger hun.
Bæredygtighed og sikkerhed i fokus
De seneste år har bæredygtighed og sikkerhed fået en fast plads i arbejdstøjet. Hos Kramp betyder det, at både materialer og emballage bliver gentænkt.
Det har blandt andet for nylig medført en relancering af deres termoundertøj, så det i dag er lavet af genbrugte materialer og i en emballering, der fylder 30 procent mindre og dermed er lettere at transportere.
Miljø- og klimadagsordenen skubber til de teknologiske muligheder - og dem arbejder vi lige nu på at inddrage i vores kollektioner. Vores Kramp Workwear-baselayer er noget af det første, der bærer præg af det.
Samtidig oplever hun stigende efterspørgsel på certificeret sikkerhedstøj og udstyr som handsker, hjelme og åndedrætsværn.
Logoer - og lidt til børnene
Et andet fænomen, Mette Aggerholm har lagt mærke til, er interessen for at profilere sig gennem arbejdstøjet.
- Mange vil gerne have trykt deres eget firmalogo eller navn på. Det ser professionelt ud. En ting, der dog har overrasket mig på den konto er, at de også bestiller firma-arbejdstøjet til børn. Når der kommer firmalogo på, så vil man også gerne have et sæt til sine børn - også selvom det koster lidt, slutter hun.





