Forbrugerne er blevet mindre prisfikserede, mens faktorer som økologi og lokale varer spiller en større rolle, når indkøbskurven skal fyldes, det skriver Økologi og Erhverv.
Producenter af økologiske kvalitetsvarer kan glæde sig over en klar tendens i retning af, at forbrugerne prioriterer økologi og smag højere end tidligere.
Hver syvende forbruger lægger i dag mest vægt på økologi, når de køber fødevarer. Det fremgår af en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer, som på flere områder ligner godt nyt for økologerne og de butikker, der sælger deres varer.
Det er stadig prisen, der er den vigtigste parameter hos flest forbrugere, men mens prisen i 2011 var den vigtigste parameter for 27 procent af forbrugerne, var det samme kun tilfældet for 19 procent i 2015. Et lignende fald gælder i forhold til friskhed, som på fire år er faldet fra 21 procent til 11 procent.
I samme periode er andelen af forbrugere, som vægter økologien højest, næsten fordoblet fra otte til 14 procent, mens dyrevelfærd har løftet sig fra tre til 11 procent. ?fgk