Lyt til artiklen:

EU-sejr om traktorers bremseudtag redder gamle påhængskøretøjer

00:00
Hastighed: ???x
04:53

Tre danske interesseorganisationer har gennem flere års indsats været med til at afværge en reel udfasning af ældre vogne med hydrauliske en-kreds-bremser.

Problemet var, at en-kreds hydrauliske bremseudtag fra 2025 ikke længere er tilladt på nye traktorer. Derved kunne den eksisterende flåde af vogne og maskiner med hydrauliske en-kreds bremser ikke længere lovligt tilkobles nye traktorer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

EU-typegodkendelsesordningen har haft indbygget en udfasning af hydrauliske en-kreds bremseudtag på nye traktorer. Skæringsdatoen var oprindeligt 2021, men der blev indført en fireårig overgangsordning fra 2021 til og med 2024.

Minister lover at se på udfordringer med maskiner på vejene

Se også:

Minister lover at se på udfordringer med maskiner på vejene

- Det var et problem, da landbrugserhvervets vogne og maskiner kan have en levetid på mere end 10 år før endelig udfasning. Det ville være dyrt at skulle ombygge alle disse køretøjers bremser til to-kreds. I praksis ville mange gamle maskiner gøres værdiløse, da ombygning kunne overstige køretøjets værdi, siger tre danske branchefolk, som repræsenterer forskellige interesseorganisationer, der tilsammen varetager interessen for landbrugets maskiner.

Det er chefkonsulent Henning Sjørslev Lyngvig, Seges Innovation, konsulent Gerth Petersen Holm, Danske Maskinstationer & Entreprenører, samt konsulent Per Hedetoft, Dansk Maskinhandlerforening, som gennem de tre organisationers europæiske organisationer - Copa-Cogeca, CEETTAR og CLIMMAR) igennem en årrække har set problemet komme, og derfor har arbejdet gennem de europæiske organisationer for, at EU-lovgivningen blev ændret.

Automatisk omstilling

Henning Sjørslev Lyngvig, Gerth Petersen Holm og Per Hedetoft repræsenterer deres EU-brancheforeninger i flere EU-arbejdsgrupper om landbrugsmaskiner.

Det lysner for typegodkendelser

Se også:

Det lysner for typegodkendelser

De blev allerede før overgangsordningen trådte i kraft i 2021 talt om, hvordan der kunne opnås en løsning, som bevarer muligheden for at tilkoble påhængskøretøjer med en-kreds hydrauliske bremser efter 2024.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-5
Tilkobling af "gamle" påhængskøretøjer til nye traktorers bremseudtag er reddet med ændring af EU-reglerne. Foto: Henning Sjørslev Lyngvig, SEGES Innovation.

- Der var stor modstand i EU i forhold til at bevare det traditionelle en-kreds udtag, vi har kendt i årtier. I stedet er der blevet arbejdet på at bevarer en løsning, som mange traktorfabrikater har benytte de senere år. Nemlig, hvor et to-kreds hydraulisk bremseudtag har indbygget en funktion, hvor arbejdstrykket omstilles automatisk, når en en-kreds bremseslange sættes i, fortæller de tre danske eksperter i maskiner og EU-regler.

Fælles fodslag

- Resultatet af arbejdet beviser, hvor meget der kan opnås, når slutbrugernes brancheforeninger samarbejder, siger Henning Sjørslev Lyngvig, Gerth Petersen Holm og Per Hedetoft.

De fremhæver samstemmende, at det tætte samarbejde har været med til at lægge pres på Bruxelles, fordi der har været samarbejde om sagen i Danmark i branchens færdselsgruppe, og fordi parterne også repræsenterer slutbrugerne i EU.

Nu må traktorer på bælter køre på offentlig vej

Se også:

Nu må traktorer på bælter køre på offentlig vej

De nævner også, at der desuden har været god opbakning fra de danske maskinimportører og -forhandlere.

- Arbejdet førte i 2024 til et fælles forslag med maskinproducenterne i EU (CEMA). Forslaget går ud på, at nye traktorers hydrauliske to-kreds bremseudtag fortsat må have funktionen, hvor udgangen registrerer, om der tilkobles en-kreds eller to-kreds bremser, og omstiller bremsetrykket automatisk, fortæller Henning Sjørslev Lyngvig, Gerth Petersen Holm og Per Hedetoft.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forslaget ser nu ud til at blive en realitet efter en offentlig høringsperiode og en kontrolperiode i EU-Parlamentet og EU-Kommissionen. Det forventes, at forslaget at træde i kraft medio 2025.

Fire af otte trafik-ønsker er nu imødekommet

Se også:

Fire af otte trafik-ønsker er nu imødekommet

- Derved sparer landmænd og maskinstationer en stor omkostning til ombygning af alle eksisterende påhængskøretøjer. Resultatet viser, at EU-arbejdet nytter, men også at det kræver langsigtet planlægning og tålmodighed, siger de tre danske repræsentanter i organisationerne.

To-kreds på nye vogne

Det eksisterende krav om to-kreds bremser på alle nye vogne og maskiner i Danmark anfægtes ikke med denne ændring.

Der er fortsat krav om, at alle nye landbrugs-påhængskøretøjer skal være udstyret med to-kreds bremser (enten luft- eller hydrauliske bremser). Og det anfægtes ikke.

- Landbrugserhvervets Færdselsgruppe er stor fortaler for, at Danmark som en generel betragtning adopterer EU-lovgivning, siger de tre danske eksperter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Gamle traktorer

Færdselsgruppen ønsker derfor at understrege, at ændringen af EU-regler ikke anfægter dette.

- Det, der mangler efter EU-lovændringen, er en mulighed den anden vej - altså at kunne tilkoble nye vogne og redskaber med to-kreds bremser med gamle traktorer uden to-kreds bremseudtag. Men EU-lovgivningen giver heldigvis mulighed for at montere en midlertidig anordning, for eksempel foran to-kreds hydrauliske bremseslanger på en vogn, der omformer til en-kreds bremseudtag på gamle traktorer, siger de.

Stor optimisme og fremdrift i færdselsarbejdet

Se også:

Stor optimisme og fremdrift i færdselsarbejdet

- For en god ordens skyld skal nævnes, at alle "gamle køretøjer" kan køre videre med en-kreds bremser i deres levetid, tilføjer de.