Innovationscenter for Økologisk Landbrug har i den forgangne uge samlet hele værdikæden til regenerativt økologisk topmøde på Comwell i Kolding, skriver innovationscenteret i en pressemeddelelse.
Der var cirka 50 deltagere på topmødet. Det var landmænd, landbrugsorganisationerne Landbrug & Fødevarer, Seges Innovation, Regenerativt Jordbrug og Økologisk Landsforening samt en række repræsentanter fra virksomheder, landbrugsskoler, universiteterne, restauranter og andre organisationer.
Kirsten Holst Sørensen, der er administrerende direktør for Innovationscenter for Økologisk Landbrug er stolt af arrangementet.
- Der har været en enormt god stemning og en stor diskussionslyst. Det var lige, som det skulle være.
Fire statements
Sammen har deltagerne udformet fire statements, der skal beskrive den regenerative økologiske praksis, og som nu skal tjene som en hensigtserklæring for det videre arbejde med den regenerative økologi.
- Vi har jo ønsket en mere defineret spillebane for, hvad regenerativ økologi er, og nu har vi fået hele værdikædens ord for, hvad det er, vi kan arbejde videre med. Det handler om koblingen mellem de regenerative metoder og økologien, men også om jorden, jordbearbejdningen og dokumentationen af den effekt, som den regenerative økologi har, siger Kirsten Holst Sørensen og henviser til, at det sidste statement vil sætte Landbrug & Fødevarer og Økologisk Landsforening i arbejdstøjet.
Hun mener, at samarbejde mellem de to organisationer er både oplagt og nødvendigt, når der skal undersøges hvordan den regenerative handlig og effekt kan dokumenteres.
Om det videre arbejde siger Kirsten Holst Sørensen:
- Nu har vi noget at arbejde videre med. Vi har kigget hinanden i øjnene og er blevet enige om det her, og ud over de fire endelige statements var der bred enighed om, at det er vigtigt at prioritere forskning, udvikling og undervisning. For landmændene vil gerne udvikle sig, og vi vil i den kommende tid invitere ind til samtaler med alle i værdikæden om det videre arbejde, siger hun.
Ved topmødet var der oplæg fra Innovationscenter for Økologisk Landbrug selv samt paneldebat med DLG, Friland, Arla og Naturmælk.

