Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Togsammenstød med vildfaren rundballe løber op i 260.000 kroner i materielle skader
Havarikommissionen har undersøgt omstændighederne ved ulykken den 14. juni 2024, hvor et tog på en strækning ved Laven øst for Silkeborg, ramte en løbsk rundballe.
Regningen for sammenstødet mellem rundballen og lokaltoget mod Silkeborg løber samlet op over en kvart million i skader på tog, traktor, skinner og togforsinkelse.
Skaderne på infrastrukturen har Banedanmark opgjort til cirka 60.000 kroner. Skaderne på traktoren blev vurderet til 150-200.000 kroner, og trafikselskabet GoCollective har oplyst, at skaderne på togsæt 1007 cirka var 2.400.000 kroner, skriver kommissionen i sin undersøgelse.
Togulykken skete da en traktorfører var i gang med presning af rundballer på en mark, som skrånede ned mod jernbanen. På et tidspunkt under presning satte en af rundballerne sig fast i presseren.
Landmanden gik derfor ud for at få rundballen frigjort. Frigørelsen lykkedes, men rundballen begyndte derefter at trille ned af bakken i retning af jernbanen, skriver Havarikommissionen i deres rapport.
Traktorføreren forsøgte at indhente den løbske rundballe med sin traktor, men måtte konstatere, at rundballen først stoppede, da den nåde jernbanen og lå midt på sporet, skriver Havarikommissionen.
I forsøget på at få fjernet rundballen med traktorens frontlæsser, satte traktoren sig fast i grøften med frontlæsseren indenfor togets profil.
Landmanden forsøgte forgæves at ringe til alarmcentralen og advare mod rundballen, men på grund af dårlig telefonforbindelse blev forbindelsen afbrudt, og det lykkedes det ham ikke at advare i tide til at undgå kollisionen.
Hverken togføreren eller nogle af de 41 togpassagerer kom til skade ved sammenstødet.
Havarikommissionen understreger, at undersøgelsen alene har et jernbanesikkerhedsmæssigt formål og tager ikke som opgave at placere skyld eller erstatningsansvar for ulykken.
Se flere billeder fra ulykkesstedet og læse hele undersøgelsen.