Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Ny EU-aftale åbner døren for økologiske mejerivarer i Japan
125 millioner forbruger på det japanske marked vil snart kunne købe danske økologiske produkter. EU-Kommissionen og Japan har nemlig underskrevet en aftale, der betyder, at begge markeder anerkender hinandens økologistandarder inden for blandt andet en række animalske produkter.
- Japan er et stort marked med stor købekraft, som efterspørger høj kvalitet. Derfor er denne aftale vigtig. Aftalen er med til at sikre, at danske virksomheder kan sælge deres varer som økologiske i Japan, og dermed kan danske virksomheder få en højere pris for deres varer, siger minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, Jacob Jensen (V) i en pressemeddelelse.
Han deltager selv i et eksportfremstød til Japan senere på måneden, hvor han sammen med flere virksomheder vil sætte fokus på både fødevarer og grønomstilling af landbrugsproduktion.
Flere års forhandlinger
Aftalen glæder Landbrug & Fødevarer, der i flere år har arbejdet sammen med Fødevarestyrelsen om at påvirke EU til at indgå en aftale, der letter salget af økologiske varer til Japan.
- Med den nye aftale er der muligheder for øget eksport af især økologiske mejeriprodukter og økologiske kødprodukter til Japan, da omkostningerne til økologicertificering reduceres. Derfor kan der nu sættes et japansk økologimærke på danske økologiske varer, hvilket er en klar fordel, siger Mette J. Gammicchia, der er afdelingschef i Landbrug & Fødevarer.
Ifølge hende er det særligt danske økologiske oste og økologisk grisekød, der i stigende grad efterspørges af de japanske supermarkeder.
- De japanske forbrugere vælger i stigende grad økologi, da de prioriterer høj fødevarekvalitet og fødevaresikkerhed. Derudover har ernæringsindhold også betydning for både de ældre og yngre japanere, siger Mette Gammicchia.
Siden 2013 har en EU-handelsaftale sikret, at vegetabilske fødevarer som frugt og grønt fra Danmark har kunnet markedsføres som økologiske i Japan - og vice versa.
Efter flere års forhandlinger har de danske myndigheder bidraget til, at handelsaftalen nu er blevet udvidet, så den også omfatter animalske-, mejeri- og alkoholiske produkter.
Med aftalen, der forventes at træde i kraft i maj 2025, får danske forbrugere også mulighed for at finde flere økologiske produkter fra Japan på de danske supermarkedshylder. Aftalen gælder nemlig begge veje.
I 2024 eksporterede den danske fødevareklynge for knap fire milliarder kroner til det japanske marked.