Lyt til artiklen:

Nu bliver 40 kilometer i timen med redskaber nemmere

00:00
Hastighed: ???x
03:36

Et lovforslag fra transportminister Thomas Danielsen (V) om en ny og enklere Tempo 40-ordning har netop været igennem førstebehandlingen i Folketinget som en del af en pakke med flere ændringer af færdselsloven.

Den gamle Tempo 40-ordning indebar, at påhængskøretøjer, som ellers ikke er registreringspligtige, skulle være registreret i Køretøjsregistret for, at man måtte køre 40 kilometer i timen med dem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det har været en bureaukratisk hurdle at få ordningen til at fungere i praksis, og det gør ministeren nu op med.

Han henviser til, at de fleste traktorer og motorredskaber i dag er bygget til at køre 40 kilometer i timen.

- Det samme er kornvogne, såmaskiner og meget andet udstyr, der kan kobles på en traktor, siger ministeren i en pressemeddelelse.

Lovforslag: Nemmere at få lov at køre 40 kilometer i timen med redskab

Se også:

Lovforslag: Nemmere at få lov at køre 40 kilometer i timen med redskab

Dyr og besværlig

Han mener, at den hidtidige ordning, der blev indført i 2016, er unødvendigt besværlig og dyr.

- Nu tager vi alle påhængsvogne, såmaskiner, og hvad man ellers kan koble på en traktor og siger, at hvis de er typegodkendt til at køre 40 kilometer i timen, så skal man også bare kunne gøre det, uden at man skal have nummerplade købt ind til den. Det er helt unødvendigt, at landmanden eller maskinstationen skal betale flere tusinde kroner om året for at få hvert enkelt påhængskøretøj registeret i Køretøjsregistret, siger Thomas Danielsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han fremhæver, at forslaget vil give både administrative og tidsmæssige besparelser for erhvervet.

- Traktorføreren kommer hurtigere frem, og dermed er traktoren heller ikke så længe på landevejen, og ulempen ved den langsomme kørsel for andre trafikanter er derfor minimeret, siger Thomas Danielsen i pressemeddelelsen.

Klistermærke er løsningen

Kravene til eksempelvis sikkerhed og konstruktion af påhængskøretøjer, der kan godkendes til Tempo 40, fastsættes i en bekendtgørelse, og det er kun påhængskøretøjer, der er konstrueret og godkendt til en hastighed på mindst 40 kilometer i timen, der kan godkendes til Tempo 40-ordningen. Med de nye regler skal et påhængskøretøj fra den 1. juli 2025 blot udstyres med et Tempo 40-klistermærke, som ifølge ministeren kan fås hos blandt andet forhandlerne og synsvirksomhederne.

Det seneste lovudspil fra Thomas Danielsen føjer sig til flere andre initiativer for landbrugsmaskiner på vejene, som han har fået gennemført.

Han har således allerede fået hævet vægtgrænsen for bæltetraktorer til 32 ton fra 1. januar 2025, og han har fået indført en tilpasning af dimensionsreglerne, så øget bredde på køretøjer til og fra værksted nu er tilladt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nu må traktorer på bælter køre på offentlig vej

Se også:

Nu må traktorer på bælter køre på offentlig vej

Positive reaktioner

Folketingsbehandlingen af lovforslaget om Tempo 40 forløb uden politisk modstand, da partiernes ordførere hilste den kommende afbureaukratisering velkommen.

Flere af dem konstaterede, at lovændringen ikke vil give problemer med færdselssikkerheden, men alene er udtryk for en administrativ forenkling - nogle ordførere kaldte det for afbureaukratisering.

Og samtlige partier bakker således op om afbureaukratiseringen af Tempo 40-ændringen.

Til gengæld var der modstand mod andre dele af lovpakken. For eksempel bebudede den konservative ordfører, at partiet vil stemme imod, fordi lovforslaget også tillader 17-årige at køre uledsaget i bil i en del af døgnet.

Ministeren konkluderede derfor efter folketingsdebatten, at han gerne opdeler lovforslaget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dermed kommer enkelte partiers modstand mod at lade 17-årige køre bil og andre justeringer af lovforslaget ikke til at stå i vejen for Tempo 40-ændringen. Og dermed er der lagt op til en enstemmig vedtagelse af den nye Tempo 40-ordning, som træder i kraft 1. juli.