Lyt til artiklen:

L&F går ind i maskinstationers dieselsag: Administrativt mareridt

00:00
Hastighed: ???x
03:03

En række artikler i medierne har de seneste uger afsløret, at Skattestyrelsen har øget sin kontrol og ændret sin vejledning, så maskinstationers kørsel til marker ikke længere betragtes som landbrugsaktivitet. Det betyder, at der ikke længere gives godtgørelse for dieselafgiften på disse strækninger.

Skattestyrelsens uansvarlige påfund med ny dieselafgift

Se også:

Skattestyrelsens uansvarlige påfund med ny dieselafgift

Flemming Nør-Pedersen, viceadministrerende direktør i L&F, kalder det en uholdbar ændring.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det afgørende må være landbrugsaktiviteten - ikke hvem der udfører den. Når en maskinstation kører ud til marken, er det naturligvis også en landbrugsaktivitet, punktum. Skattestyrelsens nye praksis skaber unødigt bureaukrati og rammer et erhverv, der i forvejen er presset af komplekse regler.

Vigtig fleksibilitet

Flemming Nør-Pedersen understreger, at maskinstationerne er en essentiel del af moderne landbrug, da de sikrer effektiv ressourceudnyttelse. I en ny rundspørge lavet af L&F blandt organisationens virksomhedsmedlemmer er der også en klar indikator på lovgivningsmæssige begrænsninger er den klart største produktionsbegrænsning.

- Maskinstationerne er vigtige for landbruget, og de skaber en fleksibilitet, som gavner hele erhvervet. At pålægge dem flere registreringskrav og omkostninger er helt ude af proportioner, mener han.

L&F skriver til styrelse

L&F har ifølge en pressemeddelelse noteret sig, at skatteministeren har bedt Skattestyrelsen gå i dialog med erhvervet om problemstillingen, og L&F har derfor taget kontakt via brev til styrelsen for at åbne for den dialog.

Maskinstation kan nu heller ikke få afgifts-godtgørelse for at klippe læhegn og spule markdræn

Se også:

Maskinstation kan nu heller ikke få afgifts-godtgørelse for at klippe læhegn og spule markdræn

L&F fremhæver desuden, at Skattestyrelsens nye praksis møder massiv modstand fra politisk hold.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Steffen Larsen, retsordfører for Liberal Alliance, har kaldt det en absurd regel, og ordførere fra Venstre, Konservative og Danmarksdemokraterne har udtrykt kritik af Skattestyrelsens fortolkning, mens skatteminister Rasmus Stoklund har meldt ud, at han vil drøfte sagen med styrelsen.

Ændring uden høring

Problemet opstod, da Skattestyrelsen ændrede sin juridiske vejledning i andet halvår af 2024. Her blev det præciseret, at maskinstationer ikke kan få afgiftsgodtgørelse for transport på offentlig vej - med undtagelse af transport af afgrøder fra marken til driftsbygninger.

Ændringen har ikke været i høring, og den bryder med den hidtidige praksis. L&F påpeger, at det er uacceptabelt at ændre afgiftsvilkår uden forudgående dialog med erhvervet.

Flemming Nør-Pedersen opsummerer situationen således:

- Skattestyrelsens nye praksis vil ikke bare være dyr for erhvervet - den vil også føre til en kæmpe administrativ byrde, som går stik imod det politiske ønske om at reducere bureaukratiet. Vi har brug for en løsning, der giver mening i den virkelige verden. Derfor vil jeg også gerne kvittere for flere politikeres klare meldinger om, at det her skal ændres, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Flemming Nør-Pedersen vil sikre en fortsat dialog med myndighederne og politikerne for at sikre en løsning, der ikke spænder ben for et erhverv, der allerede er presset af omfattende dokumentationskrav og reguleringer.