Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Debat: Er der slet ikke grænser for, hvad Skat kan irritere maskinstationer med?
Det er velsagtens det, man kalder kreativ bogføring fra Skats side.
Landmænd og maskinstationsejere kan i dag få refunderet dieselafgiften for de kilometer, deres traktorer, mejetærskere og andre driftsmaskiner kører på marker. Nu har Skattestyrelsen så lavet en stramning, der betyder, at landmændene minutiøst skal tilbagebetale den økonomiske refusion, de har modtaget for kørsel på offentlig vej. Med tre års tilbagevirkende kraft.
En refundering kunne give mening, hvis en landmand i sommerferien havde pakket traktoren og kørt til Gardasøen på badeferie. Men her er der altså tale om, at afgiften død og pine skal betales, når traktorerne kører til og fra landbrugsbedrifterne - og mellem markerne. Vi taler om få hundrede meters kørsel, der vel alt andet lige er en nødvendig aktivitet for at komme ud til markerne.
Et eller andet sted må man tage hatten af for den person i Skat, som har haft fantasi til at finde på denne stramning. Men er der alligevel ikke grænser? Det kørselsregnskab, man nu pålægger landmændene, vil sandsynligvis resultere i et forsvindende lille provenu for staten, og det vil tilmed kræve ekstra ressourcer i skattevæsenet at kontrollere reglerne. Det endda i en tid, hvor regeringen hævder at ville tage et opgør med bureaukratiet.
Men værst går det ud over landmænd og maskinstationer, som i forvejen nærmest er jaget vildt. De bruger i forvejen rigeligt med tid på at forstå og administrere de mange regler, man løbende pålægger erhvervet. Det eneste, Skattestyrelsen opnår ved denne stramning, er at generere landmændene.
Det nidkære krav om tilbagebetaling af refundering for kørsel på offentlig vej er ganske enkelt absurd, og i Danmarksdemokraterne afkræver vi nu svar fra skatteminister Rasmus Stoklund (S). Skal vi ikke bare sige med det samme, at det her er en ommer?