Der bliver ikke tale om 50.000 årsværk - trods alt, fortæller pressechef Karsten Holmegaard fra Femern A/S til Byggeteknik.dk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hele Femern-projektet vil betyde 25.000 årsværk, hvoraf cirka halvdelen - 12.000 - vil gå til fabrikken i Rødbyhavn, siger han.

De 12.000 årsværk skal fordeles over seks år - fra tunnelbyggeriet går i gang i 2014, til man bliver færdig i 2020.

I alt skal 89 tunnelelementer bygges på den 1.200.000 m2 store fabrik: 79 standardelementer og 10 specialelementer. Standardelementerne skal være 217 meter lange, 42 meter bredde og kommer til at veje 73.500 ton hver, mens der bliver brugt 295.000 ton armeringsstål på dem alt i alt.

Specialelementerne vil være noget kortere - 46 meter. Til gengæld vil de være højere end standardelementerne, fordi de hver skal have en kælderetage med teknisk udstyr.

17,6 kilometer lang tunnel

Sænketunnelens samlede længde bliver 17,6 kilometer fra tunnelmunding til tummelmunding, mens den kommer til at have en højde på 8,9 meter og en bredde på 42,2 meter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tunnelen kommer til at bestå af en firesporet motorvej og en tosporet jernbane i adskilte rør, og den planlægges til følgende hastigheder:

Persontogtrafik: 200 km/t

Godstogtrafik: 140 km/t

Vejtrafik: 110 km/t

Det vil tage cirka 10 minutter i bil og cirka syv minutter i tog at køre gennem tunnelen, som vil have nødudgange for hver 108 meter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For at gøre plads til tunnelen skal der graves ikke mindre end 19 millioner kubikmeter havbund ud. Det svarer til cirka 1.300 fodboldbaner med jord i to meter højde.

Ikke godkendt endnu

Med så detaljerede og præcise planer for en tunnelløsning, kan det undre, hvorfor der stadigvæk stå på Femern A/S' hjemmeside, at man først i 2012 vil beslutte, om der skal anlægges en bro eller en tunnel.

Karsten Holmegaard forklarer:

- Vi har valgt tunnelløsningen, og det ser ud til, at der er politisk opbakning til den, men vi er også nødt til at arbejde med en broløsning, så længe myndighederne ikke har godkendt vores planer.

Blandt andet skal tunnelprojektet igennem en såkaldt VVM-høring (miljøhøring), og Folketinget skal også vedtage en anlægslov, inden man kan gå i gang med byggeriet.