Lyt til artiklen:

Overblik: Skattestyrelsen rusker i maskinstationernes godtgørelse for dieselafgifter

00:00
Hastighed: ???x
03:01

Ifølge Skattestyrelsen skal maskinstationer registrere de kørte kilometer mellem maskinhus og marker og svare afgifter på den diesel, der er brugt under "transport".

Det forklarer den fungerende fagdirektør Mette Johansen til Maskinbladet i artiklen: "Maskinstationer skal betale afgift for diesel brugt på landevejen - med tre års tilbagevirkende kraft".

Artiklen fortsætter efter annoncen

Her henføres til en landretsdom fra 2007, hvor en maskinstation ikke kunne få godtgjort dieselafgiften.

- Praksis indebærer derfor, at Skattestyrelsen som udgangspunkt ikke anser maskinstationers kørsel på vej for en aktivitet, der i sig selv er berettiget til godtgørelse af afgift, siger Mette Johansen, der understreger, at alle afgørelser er konkrete og individuelle, og at afgørelser tager udgangspunkt i faktiske forhold i de enkelte virksomheder.

Maskinstationer skal betale afgift for diesel brugt på landevejen - med tre års tilbagevirkende kraft

Se også:

Maskinstationer skal betale afgift for diesel brugt på landevejen - med tre års tilbagevirkende kraft

Den udlægning er moms-og afgiftseksperten Søren Engers dog overhovedet ikke enig i.

Søren Engers arbejder for revisionsfirmaet Baker Tilly og har i mange år undervist i revisorforeningerne, for Økonomistyrelsen og Statens Administration, samt Finanssektorens Uddannelsescenter.

- Hvis man som lovgiver ville definere landbrugsarbejde som det arbejde, der foregår på marken og intet andet, så burde man have afgrænset det i lovteksten eller i en bekendtgørelse. Og det har man ikke gjort, siger Søren Engers, der har været engageret af DM&E i dialogen med Skattestyrelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Afgiftsekspert er lodret uenig i Skattestyrelsens tolkning om landbrugsdiesel

Se også:

Afgiftsekspert er lodret uenig i Skattestyrelsens tolkning om landbrugsdiesel

Hos DM&E, der blandt andet repræsenter mange maskinstationer, kalder man Skattestyrelsens nye krav om registrering af landbrugsdiesel brugt på landevejen for en administrativ bombe for alle parter.

Hele sagen står lige nu ved, at DM&E og Skattestyrelsen har aftalt, at to maskinstationer skal indsende en anmodning om et bindende svar fra Skattestyrelsen angående betaling af afgifter på brændstof brugt på landevejskørsel.

Når Skattestyrelsen har afgivet bindende svar, skal sagen forelægges Skatterådet, der så til den tid skal tage stilling til, om Skattestyrelsen har ret eller ej.

- Det skal i givet fald også rejses politisk, om det kan have sin rigtighed. At skulle lave alle de her registreringer, vil rent administrativt være fuldstændigt horribelt set i forhold til, hvad skattemyndighederne kan få ud af det, mener Jacob Chr. Nielsen, der er administrerende direktør for DM&E.

DM&E om Skattestyrelsens nye dieselpraksis: - Det er jo fuldstændig galimatias

Se også:

DM&E om Skattestyrelsens nye dieselpraksis: - Det er jo fuldstændig galimatias

Er der egentlig skattemæssigt forskel på, om en landmand trækker en såmaskine ud til sin mark via landevejen, eller om det er en maskinstation, der gør det? Det har Maskinbladet selvfølgelig også spurgt Skattestyrelsen om.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kan landmanden også se frem til at få et krav fra Skattestyrelsen om redegørelse og tilbagebetaling?

Skattestyrelsen svarer:

- Afgift af motorbrændstof kan godtgøres, hvis brændstoffet bruges til momspligtige aktiviteter inden for landbruget. Det er selve aktiviteten, der er afgørende for, om man kan få godtgørelse for afgifterne af motorbrændstof, der anvendes inden for landbruget. Som udgangspunkt vil en landmands kørsel af sit eget materiel til egen mark anses for en aktivitet inden for landbruget, der er berettiget til godtgørelse af afgift.

Skattestyrelsen: Landmænds kørsel til egen mark godtgøres som udgangspunkt

Se også:

Skattestyrelsen: Landmænds kørsel til egen mark godtgøres som udgangspunkt