Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Kan man køre vanvidskørsel i traktoren?
For samtlige medarbejdere på maskinstationer, entreprenørvirksomheder og landbrug er kørekortet et af de vigtigste redskaber, man har. Det er de færreste, der kan komme igennem en arbejdsdag uden at skulle gøre brug af deres kørekort.
For DM&E var det også et af de emner til Vidensdage, Gerth Petersen Holm håbede på kunne udfordre de fremmødte. Udover vanvidskørsel kom Gerth Petersen Holm også ind på andre forseelser, der kan gå udover kørekort og køretøjer.
Kørsel uden kørekort
Hvert år stoppes 20.000 personer uden kørekort, størstedelen har aldrig haft et kørekort og en tredjedel har fået frakendt det. De tal overraskede de fleste i salen, hvor flere deltagere kunne berette om mangel på kørekortet hos de ansatte.
Det er ejeren af bilens ansvar, at kontrollere, om den ansatte har et gyldigt kørekort, når vedkommende sætter sig bag rattet.
En deltager i salen havde et eksempel på netop det. Han havde været udsat for, at en tidligere ansat oplyste, at han havde kørekort og fremviste dette ved ansættelsen. Problemet var dog, at kørekortet han fremviste, var falsk og købt ulovligt.
Han havde et falsk kørekort, fordi han var frakendt kørekortet, og han var blevet stoppet to gange i en privatbil. Det betød, at da den givne ansatte blev stoppet i en firmabil, blev firmabilen konfiskeret af politiet, da det var tredje gang, at han kørte et køretøj uden kørekort.
- Det er selvfølgelig sådan noget, man kan få søvnløse nætter over som arbejdsgiver. For kontrollen af det gyldige kørekort ligger hos ejeren af bilen. Som ejer kan man ikke undgå konfiskationen, fordi man ikke vidste, den ansatte ikke havde kørekort, eller som her, havde et forfalsket kørekort. Det, vi anbefaler, er, at man ser kørekortet på appen på telefonen, den er opdateret og kan ikke forfalskes, fortalte Gerth Petersen Holm.
Der blev fulgt op den forklaring med spørgsmålet om, hvordan man som arbejdsgiver skal kunne tjekke samtlige medarbejderes kørekort hver dag for at sikre sig imod den slags, når tillid ikke er nok.
- Det er selvfølgelig svært at give et godt svar på, men vores bedste bud er, at man en gang om måneden har samtlige medarbejdere inde og vise kørekortet på appen. Det skal dokumenteres med navn på de pågældende og dato, det er blevet gjort, så man kan vise, at der regelmæssigt bliver gjort, hvad man kan overfor politiet, hvis man kommer i en situation, hvor en medarbejder bliver stoppet, fortalte Gerth Petersen Holm.
Politiet hjælper ikke
Deltageren til oplægget havde selv kontaktet politiet for at få hjælp til, hvordan han fremover skulle kunne kontrollere, om ansatte havde gyldigt kørekort. Politiet oplyste ham, at de ikke kunne af- eller bekræfte, hvorvidt folk har kørekort på grund af GDPR-lovgivningen. De anbefalede ham det samme som DM&E; at man skal se det i appen for at kontrollere.
Gerth Petersen Holm oplyser at kommer man i en situation, hvor en medarbejder bliver stoppet og skal have konfiskeret et køretøj, skal man straks kontakte en advokat og DM&E for at få den bedst mulige hjælp så hurtigt som muligt. Det har før kunnet gøre, at arbejdsgiver har kunnet beholde et konfiskeret køretøj.
Vanvidskørsel
Vanvidskørsel var for deltagerne ikke et nyt emne. De fleste havde enten selv oplevet det eller havde kolleger i branchen, der havde oplevet, at vanvidskørselsloven var blevet håndhævet.
Gerth Petersen Holm viste grafer fra Rigspolitiet, der viste, at der er rejst over 4.000 sigtelser for vanvidskørsel hvoraf de 1.115 var mod udenlandske statsborgere. Den største gruppe af sigtelser er faldet mod spirituskørsler. 2.660 tilfælde af kørsel med over 2.0 promille.
Hastighed er den andenstørste gruppe på 874, og til sidst var der 431, der er sigtet for anden vanvidskørsel som uagtsomt manddrab eller særlig hensynsløs kørsel.
Et fokuspunkt for Gerth Petersen Holm var, at størstedelen af de sigtede er mænd; hele 3.467. Aldersgruppen 18 til 55 årige er helt lige fordelt i statistikken. Først i aldersgruppen fra 55 til plus 65 årige sker der et fald i antallet af sigtede.
- Grafen over alderen på de sigtede viser tydeligt, at man på ikke bare kan pege fingre af de unge eller de gamle. De er statistisk set helt lige, fortalte Gerth Petersen Holm.
Konfiskation
Et af de eksempler, der blev brugt for anden konfiskation af køretøj, var en traktor, der var så farlig for trafikken, at den blev konfiskeret. Venstre sidespejl var knækket af, højre sidespejl var ikke indstillet korrekt, traktor og vogn manglede blinklys, kørelys, bremselys, reflekser og var i generelt dårlig stand.
- Det er ikke kun vanvidskørsel, der kan ende med konfiskation af køretøjer. Standen af køretøjet er altså også et punkt, vi ser ligge til grund for, at politiet tager køretøjer, fortalte Gerth Petersen Holm.
Ved konfiskation af et køretøj var der i salen både oplevelser, hvor den efterspændte trailer var blevet taget med i konfiskationen og nogen, hvor de fik lov til at spænde den af og beholde den.
Ved en forkert konfiskation vil der kunne gives tabt arbejdsfortjeneste for det konfiskerede udstyr til ejeren, hvilket man fra DM&E anbefaler, man som ejer lægger vægt på for at kunne beholde mest muligt.
- Har man traileren bag den konfiskerede bil, og man eksempelvis har en minigraver med, og det ikke bliver dømt i retten som korrekt konfiskation, er man berettiget til tabt arbejdsfortjeneste for det udstyr, man har måttet undvære. Vi har set sager, hvor det blev ret dyrt for politiet, og det vil de helst undgå at skulle risikere, fortæller Gerth Petersen Holm.