Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Nærvær og humor er nøglen til bedre relationer på arbejdspladsen
Nærvær er noget af det første, der forsvinder, når man bliver stresset, presset eller når en situation spidser til. Det er nærværet, der går først. Det kan betyde, at man hurtigt smider det personlige og følsomme væk over for den person, der er en del af situationen.
Rune Green forklarer, at den bedste leder er en, der kan være nærværende. Det skaber respekt og tillid hos medarbejderne og bidrager til bedre arbejdsglæde.
- Det er dog noget af det sværeste at gøre, for det dur ikke bare at spørge om, hvordan var din ferie, hvis man ikke lægger hjerte og sjæl i spørgsmålet. Dem, man spørger, skal kunne mærke, at man er til stede, siger Rune Green.
Man skal være til stede og måske afsætte 30 minutter en gang imellem til bare at snakke om private ting. Man opnår ikke en god relation til nogen, hvis ikke den anden føler sig set og interesseret i.
Alt, hvad der ligger i kommunikation, er det sværeste i verden, forklarer Rune Green. Der sker så meget miskommunikation hele tiden, og det kan skabe problemer. Men er man nærværende, kan selv små miskommunikationer glemmes, fordi man har en god relation til vedkommende - og det gælder både medarbejdere og kunder.

- Overskud og tiltro fra andre betyder også, at man kan anerkende sine egne fejl og sige det højt - især som leder. Det skaber en stærk relation til andre, og hvis man slutter af med lidt humor, går det hele meget glattere, siger Rune Green.
En af de vigtigste ting for en god relation er gentagelser. Gentagelser skaber noget, man kan tale om, og giver tryghed, fordi man ved, hvor folks kompetencer ligger, især når man arbejder med de samme opgaver.
Humor redder situationen
Man skal selvfølgelig have en seriøs holdning til arbejdet og opgaverne, men forsvinder humoren, så dør relationerne.
- Vi kan ikke overleve uden humor på en arbejdsplads. Der skal humor ind, for det gør hverdagen lettere, og man skal fokusere på det og bruge det, selv i en presset situation eller efter, at nogen eksempelvis har lavet en fejl, siger Rune Green.
Det at kunne joke med en situation, der er sket, gør, at det ikke føles så slemt, som det måske har været oplevet.
- Man er som medarbejder ikke useriøs, hvis man joker i en seriøs situation. Det sker spontant, og kan være det, der redder situationen, siger Rune Green.
- Husk humoren i en passende form, og fjern den ikke fra arbejdspladsen. Mister man humoren, mister man også nærvær, kommunikation og tillid fra både medarbejdere og kunder. Hvis man derimod vælger humoren til, skaber det nærvær og kan forvandle noget dødkedeligt til noget sjovt, siger Rune Green.
Han understreger, at det er lederens ansvar at sikre, at dette kan ske, og at humoren bliver en naturlig del af arbejdsmiljøet.
Husk positiv overraskelser
- Bare det, at en kunde eller medarbejder kan få en lille ting eller en overraskelse, giver så meget. Selv noget så banalt som at have rundstykker med til en kunde eller overraske medarbejdere med en bonus, et arrangement eller noget andet på arbejdspladsen, der skaber en overraskelse, siger Rune Green.
Det kan også være en gave til en kunde - måske små ting som merchandise - der kan gøre en forskel.
En overraskelse er ikke noget, der kommer hele tiden, men noget, der sker i øjeblikket, og netop derfor føles det som en overraskelse.