Lyt til artiklen:

Sådan undgår du tab af viden ved udskiftning af medarbejdere

00:00
Hastighed: ???x
04:10

Hver gang der sker udskiftning af en medarbejder, kan dyrebar viden tabt gå tabt. Ofte bliver der slidt hårdere på de øvrige medarbejdere under udskiftningen i medarbejderstaben.

Er der ikke fokus på at finde grunden til opsigelsen, kan problemet gentage sig og flere medarbejdere siger måske op. Det kan både være fordi, de får mere ansvar under oplæring af den nye eller af manglen på en ny medarbejder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvis svingdøren bliver for flittigt brugt på bedriften, og der er for stor udskiftning i medarbejderstaben, så bør man overveje at sætte aktivt ind for at gøre arbejdspladsen mere attraktiv.

Formænd: Fremtidens uddannelser skal sikre unge til landbruget

Se også:

Formænd: Fremtidens uddannelser skal sikre unge til landbruget

- Der kan ske tab af viden, hver gang der skiftes ud i medarbejderstaben. Det kan være viden, som skal indhentes på anden vis, og det koster tid og kræfter. Det betyder også, at de andre medarbejdere kan køre sur i hverdagen og slides unødvendigt, når de skal skifte kollega, siger Anders Peter Andersen, der er griserådgiver i Velas med speciale i ledelse i en pressemeddelelse.

Der ligger en vigtig ledelsesopgave i at få forventningsafstemt med nye medarbejdere og løbende at holde trivselssamtaler med samtlige medarbejdere, understreger han.

Fratrædelsessamtale

- Hvis man hen over de seneste år har haft flere forskellige medarbejdere, kan man måske gøre noget for, at gøre det mere attraktivt for medarbejderne at blive. Her kan det være en god ide at tage en fratrædelsessamtale med den medarbejder, der stopper, for at blive klogere på, hvordan vedkommende har haft det, og hvad der ligger bag, fortæller Anders Peter Andersen.

Til fratrædelsessamtalen råder Anders Peter Andersen til, at man som leder spørger ind til baggrunden for opsigelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der kan ligge meget god viden her, som kan bruges til intro-forløbet med den nye kollega og måske endda til at fastholde andre i virksomheden, siger Anders Peter Andersen.

Veteranen fra Vinderup Maskiner

Se også:

Veteranen fra Vinderup Maskiner

I forbindelse med opsigelsen kan man lave en liste over, hvilke opgaver den afgående medarbejder løste på bedriften. Anders Peter Andersen oplever, at mange opgaver smutter under radaren i overleveringen til øvrige medarbejdere.

- Husk også her at spørge de resterende medarbejdere om, der er opgaver, de gerne vil blive bedre til at løse på bedriften, så der ansættes den rigtige medarbejder og ikke bare en medarbejder til præcis de samme opgaver, som den tidligere medarbejder udførte, siger Anders Peter Andersen.

Inden opstart

Inden den nye medarbejder tager hul på det nye arbejde, er det også vigtigt at lave en gennemarbejdet introplan ikke kun for den første dag, men også de første måneder.

- Prøv at inddrage alle medarbejderne i introplanen for at undgå, at intro og oplæring bliver en enkelt medarbejders ansvar. Del læremesterrollen blandt flere medarbejdere og få afdækket, hvilke medarbejdere, der er i stand til at lære hvilke opgaver videre. At få den slags ansvar løfter også selvforståelsen hos den enkelte medarbejder, siger Anders Peter Andersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hans Holm den 5. trækker på 125 års erfaring

Se også:

Hans Holm den 5. trækker på 125 års erfaring

Første dag

Når det er blevet første arbejdsdag for den nye ansatte, råder Anders Peter Andersen til at man som leder sørger for at snakke dagen igennem med vedkommende.

- Tag en snak over en kop kaffe allerede efter første dag. Her skal snakken tage afsæt i, hvordan medarbejderen umiddelbart har det efter første dag. Som leder skal der være fokus på, om der er noget, der kan udvikle sig til større udfordringer. For så skal de løses hurtigst muligt, fortæller Anders Peter Andersen.

Løbende samtaler

Den samtale kan med fordel gentages, når den nye medarbejder har været på bedriften i syv, 21 og i 42 dage, hvor fokus er det samme.

- Det vil være rigtig godt for det nye samarbejde mellem parterne. Husk derudover at bruge MUS-samtaler med alle medarbejdere. Det giver mulighed for at planlægge medarbejdernes videre udvikling. Gerne hvert halve år, siger Anders Peter Andersen.