Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Økologisk Landsforening sælger rettighederne til Økodag for millionbeløb
Det er over 20 år siden, at Økologisk Landsforening afholdte den første Økodag. Men fra næste år bliver det anderledes. I 2026 overtager Mejeriforeningen nemlig rettighederne til Økodag, da Økologisk Landsforening har valgt at sælge. Dermed overtager Mejeriforeningen det fulde ejerskab og ansvar for arrangementet.
- Vi er stolte over at have skabt en begivenhed og gennem mere end 20 år have udviklet et brand i Økodag, som i dag er blevet så værdifuldt og stærkt, at vi i dag står et sted, hvor vi kan sælge rettighederne til eventet og navnet videre for et millionbeløb, siger Kirsten Bach-Holck, der er konstitueret administrerende direktør i Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.
Han oplyser, at Økologisk Landsforening med salget får mulighed for fra 2026 at udvikle takterne til en helt ny begivenhed, som bringer forbrugerne tæt på økologien, og som er i tråd med deres strategi.
- Det glæder vi os til at fortælle mere om, siger Kirsten Bach-Holck.
Vil fortsætte succesen
Økodag vil også fremover bliver afviklet i et tæt samarbejde med de økologiske landmænd, som lægger gård, køer og græsmarker til begivenheden.
- Økodag har i mere end 20 år været et hjertebarn for Økologisk Landsforening, og derfor er vi også meget glade for, at netop Mejeriforeningen i fremtiden skal drive og udvikle Økodag. Dermed sikrer vi, at Økodag forbliver økologisk og styret og arrangeret af de økologiske landbrugere, samtidig med at endnu flere familier får mulighed for at opleve de økologiske køers forårsdans. Der er ingen tvivl om, at den nye ejerform styrker Økodag og økologien, siger Kirsten Bach-Holck.
Siden starten har over to millioner gæster besøgt Økodagene.
- Økodag har altid været en festdag for både køer, landmænd og mejerier. Sådan skal det fortsat være, og vi er glade for på vegne af den samlede mejeribranche at overtage ansvaret for Økodag, siger administrerende direktør i Mejeriforeningen, Henrik Damholt Jørgensen.
Den nye aftale betyder, at Mejeriforeningen køber varemærket og rettigheden til eventet Økodag af Økologisk Landsforening.
- Vi ønsker at fortsætte og styrke den succes, som Økologisk Landsforening har skabt. Det vil vi gøre sammen med de økologiske mælkeproducenter og mejerier - til gavn for forbrugerne og til gavn for økologien, siger Henrik Damholt Jørgensen.
Økodag gennemføres med støtte fra Mælkeafgiftsfonden og Fonden for Økologisk Landbrug.