VariGrip Pro kalder Fendt det helt nye luftreguleringssystem, som er væsentligt hurtigere end det hidtidige system.

Den fabriksmonterede løsning, VariGrip, som har været et tilbud til Fendt 800 og 900 frem til i dag, har givet chaufføren mulighed for at regulere det aktuelle lufttryk på samtlige fire dæk på Fendt-traktoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dette fortsættes, men i stedet for en pumpetid på syv til ni minutter for 1 bars stigning i lufttryk, så kan det nu gøres på 30 sekunder.

To dæk i ét

Sammen med Mitas har Fendt udviklet et traktordæk, hvor der er to dæk i ét dæk. Det betyder, at der inde i bagdækket ligger endnu en slange, som dels er et opbevaringsrum for luft, og dels fylder 30 procent af dækkets indre volumen ud.

Det betyder, at der skal pumpes 30 procent mindre luft ud i det store dæk, og luften kommer fra det indre dæk.

Det indre dæk kan rumme op til seks bars luft, og når det store lufttryk sendes ud i det store dæk, så vil det kun tage 30 sekunder at gå 1 bar op i lufttryk.

Når traktoren befinder sig på marken og er i gang med arbejdet med lavt lufttryk i hjulene, så har traktorens kompressor god tid til at fylde det indre dæk op med luft, som er klar til at blive lukket ud i det ydre dæk, når traktoren skal på vejen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dækket er stadig en prototype, og udviklingsarbejdet er stadig i gang hos Mitas og Fendt, men på Agritechnica 2015 forventer Fendt at være klar med den endelige løsning.

Det rigtige tryk

Der findes i dag mange apps med tabeller for det rigtige dæktryk til det konkrete dæk under netop den arbejdsopgave, som man udfører. Men det kan godt være svært at få sat helt rigtigt sammen, og derfor præsenterer Fendt nu Grip Assistant.

Det er en løsning, hvor chaufføren indtaster fem parametre i Vario-terminalen: Redskabets tilkobling på traktoren, hvilken jordtype der køres på, dækmontering på traktoren ud fra i forvejen fabriksindstillede dæktyper, hvilket redskab der køres med og endelig den forventede arbejdshastighed.

Herefter fortæller systemet den optimale vægt og det optimale dæktryk. Fendts forsøg viser, at der er helt op til 30 procent at hente hjem i besparelser i brændstof, men det kommer også an på, hvilket udgangspunkt man starter ud fra, da der kan være stor forskel mellem de forskellige landmænd, og hvor gode de er til at indstille vægt og dæktryk i forvejen.

Hvis man ikke har mulighed for at tilføje eller fjerne vægt, så vil systemet i stedet gå ud fra den vægt, traktoren har, og i stedet fortælle om dæktryk og den optimale hastighed for at overføre mest effekt og dermed bruge mindst muligt brændstof.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fendt og Mitas har fået tildelt en guldmedalje på Agritechnica 2015 for nyheden.

Agco GmbH - Fendt, hal 20, stand B08f

Mitas a. s., hal 20, stand E29. ?