Lyt til artiklen:

Retro: Den glemte markgigant Fendt Favorit 626 satte standarden for fremtiden

00:00
Hastighed: ???x
13:23

Nok blev der kun produceret 66 styk af Fendt Favorit 626 Turbomatic, men det ændrer ikke på, at den virkelig skubbede barrieren for hestekræfter i en standardtraktor i en svær tid for landbruget, hvor man ikke var klar til at investere i store, stærke luksustraktorer.

For Fendt'en var en luksustraktor dengang og gik forrest med det motto, at en traktor godt kan være behagelig at køre i, når der skal tilbringes mange timer bag rattet. Der var virkelig tænkt på ergonomi og komfort.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
En gigant var den gamle 626'er virkelig, og selv her i marken sammen med en Fendt Favorit 824 (tv), som var Fendts topmodel i start 90'erne, havde den slet ikke lige så mange hestekræfter (230 hk) som den gamle Fendt Favorit 626 LSA Turbomatic (th) med sine 252 hestekræfter, der stammede fra start 80'erne. Foto: Olivier B. - Entre terres et ciel (fotograf).

Luksustraktor

Fendt skriver selv i deres brochure fra 1981: "Fendt Favorit 626 LSA er designet til at matche dens imponerende ydeevne med en førerarbejdsplads af højeste kvalitet. Faktorer som sikkerhed, kontrolmuligheder, sædeposition, klimaanlæg, placering af betjeningshåndtag, støjreduktion samt stød- og vibrationsdæmpning er udviklet med de nyeste videnskabelige indsigter."

Det siger noget sådan en udtagelse, at vi faktisk også her taler vi om en kabine, der var monteret på gummiklodser. Senere kom der også støddæmpere på kabinen der tog rigtig meget af stødene. Kabinen var ikke bare stor, men havde også et imponerende udsyn med 5 m² glasareal, hvor glasset var let tonet for bedre synlighed og for at undgå blænding fra solen.

Der var A/C og varmeanlæg, som kunne styres og levere mere luft end nogen konkurrenter samt justerbare luftstudser.

Rattet kunne indstilles præcis, som man ønskede, og senere kom der elektronisk differentialespærre og firehjulstræk, hvor alt kunne til- og frakobles under kørsel. Der var lys monteret flere steder, så man kunne begå sig i mørke, og inde fra kabinen kunne man holde øje med alt via en omfattende instrumentering.

Kabinen var ekstra støjisoleret, hvilket var sjældent dengang, og sædet var et helt særligt ergonomisk sæde, som kun Fendt brugte.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De kaldte det et superkomfortsæde - et sæde med længere affjedring for bedre komfort. Det kunne justeres i vægt, højde, længde og hældning. Hældning? Ja, sædet kunne vippe op til 5 grader i siderne. Det var genialt, når man kørte med de store plove, som begyndte at dukke op. På den måde kunne man køre i furen og stadig sidde vandret i sædet uden at hælde til siden - det var da mega smart!

Selv værktøjskassen/opbevaringen i venstre side var placeret strategisk lige der, hvor man havde brug for den.

Alt dette var noget, som den almindelige landmand i slutningen af 70'erne og starten af 80'erne ikke kunne få i traktorer fra andre mærker.

rich-media-5
Halvrammekonstruktion: Det, der virkelig gjorde den speciel, var opbygningen, for man ville holde på en snild nok traktor stadig, så man holdt akselafstanden kort på 2,75 m, så drejeradius stadig var god. Men man ville ikke miste vægtfordelingen, så man satte motoren ud foran som en lang snude. Så fik man en 50/50-vægtfordeling, som Fendt selv fandt ud af var helt perfekt til at overføre de mange hestekræfter til jorden. Der kunne sættes op til 200 kilo i fronten, men dengang var man slet ikke så langt med frontvægte, der bare kunne skiftes rundt som i dag. Derfor var en 50/50-vægtfordeling perfekt. Foto: Original Fendt Brochure.

Halvrammekonstruktion

Når nu Fendt var i gang med at bygge en så stor traktor, ville man ikke gå på kompromis med drejeradius, vægtfordeling og egenvægten. Derfor byggede man videre på sine idéer med halvrammekonstruktion fra tidligere modeller, men nu på en helt ny måde, som ikke var set før.

Man beholdt en smal akselafstand på kun 2,75 m, og sammenligner du det med Fendt Favorit 615LS med 150 hestekræfter, var det kun 3 cm længere akselafstand. Det gjorde, at man kunne holde en drejeradius på kun 7 meter med 626'eren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Man satte så motoren ud foran forakslen i et lukket stålhus på gummiophæng, hvilket gav en 50/50 vægtfordeling og ingen vibrationer fra motoren. Helt simpelt skulle det gøre, at man fik meget mere ud af firehjulstrækket og de mange hestekræfter til jorden, uden at det gik ud over komforten som i de mindre Fendt-modeller.

Designet har givet den en helt speciel status, for med sin lange snude ser den speciel ud. Men det gjorde også, at mange af de opgaver, som var tunge for tiden - både på vej og i mark - kunne en sådan traktor her klare næsten på samme måde som en tilsvarende lille stålbæltetraktor, som man tidligere havde brugt, før denne traktor kom til.

rich-media-8
Dette eksemplar fra 1983 står lige nu i Danmark hos Underbjerg, og er en traktor der fra ny kørte i Danmark, og blev ved med at tjene indtil 1999 hvor den kom til Tyskland. Foto: Underbjerg.

Motor der sprutter af kraft

En ting var rammeopbygningen, noget andet var motoren, som gjorde, at Fendt som den første serieproducerede standardtraktor kunne springe 250-hestekræfterskalaen.

En rækkesekser på 11,4 liter - en turboladet MAN D2566 MTE-motor med den nyeste teknologi inden for store motorer - blev puttet i denne traktor. Den kom til at yde 252 hestekræfter ved 2200 o/min og et maksimalt moment på 1.030 Nm ved 1450-1500 o/min.

Motoren kom helt ud i fronten, og hele kølerpakken blev derfor placeret bagud mod kabinen. Luftindtaget gik gennem sidepladerne og ovenpå motorhjelmen ind mod kabinen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det, der virkelig gjorde Fendt Favorit 626 unik, var ikke nødvendigvis én ny teknologi, de brugte i motoren, men hvordan Fendt kombinerede og optimerede eksisterende teknologier til brug i en traktor for at opnå mest muligt sammen med en god brændstoføkonomi.

Fendt 626 brugte 223 g/kWh ved maksimal effekt, hvilket gør den særdeles økonomisk for sin tid med alle de hestekræfter.

Sætter vi den op mod nutiden eksempelvis den nyeste model Fendt 728 Vario med sin norminelle 284 hestekræfter og boost til 303 hestekræfter bruger den 212 g/kWh ved max effekt på 1700 o/min.

Så er det hvis meget udmærket alligevel af en 40 år gammel traktor.

rich-media-10
Helt op mod kabinen sidder køleren her, og suger luft igennem motorhjemen og helt til højre er det luft ind til kabinen. Foto: Underbjerg.

M-forbrændingsprocessen for effektiv luft-brændstofblanding.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En markant egenskab ved Fendt Favorit 626-motoren var den direkte indsprøjtning, der med sine kugleformede forbrændingskamre i stempeltoppen gjorde en forskel for bedre forbrænding.

Luftstrømmen i indsugningskanalen var optimeret til at skabe en rotationsbevægelse, der effektivt blander luft og brændstof - noget, man kun så i biler og lastbiler på den tid. Teknologien var videreført fra MAN, som dengang var toppen af poppen, når det gjaldt banebrydende arbejde med direkteindsprøjtningsmotorer. Her var det ikke bare en motor, der skulle gå mere jævnt, men også en motor, der skulle have noget bundtræk - og det fik den.

Den lave spidsbelastning og den relativt langsomme trykstigning under forbrændingen bidrog til en blid og støjsvag drift, som var meget kendetegnende for denne turboladede sekscylindrede motor.

rich-media-12
Her fra siden kan motoren ses med også den påmonteret turbo, der fik sat skub i hestekræfterne, men også at sænke brændstofforbruget og få en mere renere forbrænding når der kunne komme luft nok ind i motoren, noget som Fendt og mange andre mærker allerede havde begyndt at få implanteret på mange modeller i 70'erne. Foto: Underbjerg.

Turboladerteknologi

Den dengang moderne turbolader i motoren forbedrede både effekt og brændstofeffektivitet, fandt man hurtigt ud af hos Fendt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Turboladerens funktion bygger på brugen af udstødningsgas til at drive turbinen, der suger frisk luft ind gennem luftfilteret. Denne proces komprimerer luften til op til 0,8 bar her i motoren, før den ledes ind i forbrændingskammeret. Og ja, kender man til turboens funktion, gives der mere luft giver det mere forbrænding - og en bedre forbrænding - da luften presses ind gennem motoren giver flere kræfter.

Det var altså ikke kun teknologien i sig selv, men Fendts tilgang til optimering og integration, der gjorde 626'eren banebrydende som MAN hjalp godt til med, og i dag er det bare en selvfølge alt det her, men dengang var det bare smart.

rich-media-14
Lige til højre for sædet har vi det her tri-power transmission, og helt i toppen af billedet er gearstangen der har 6 gear og der skal bruges kobling til at skifte, hvor de 3 skift i hver gear (L,M, H) gøres koblingfrit. Foto: Esben Henneberg.

Tri-Power transmission

Man kan sige, at transmissionen er en éner, for den gjorde noget vigtigt for Fendt: De kom med på lastfrie gearskift ved at lave en semipowershift-gearkasse.

Tri-Power-transmissionen i Fendt Favorit 626 tilbød 18 fremadgående og 6 bakgear. Denne transmission var designet til at skifte mellem hovedgearene med koblingen og så have tre koblingsfrie powershift-skift af tre trin i hvert af de seks hovedgear, lige ved hånden.

Mange var eller havde været med på denne front, men det var ikke alle, der havde råd til en traktor med de her fordele, men Fendt var så smart at dele deres powershift fordele med de mekaniske solide fordele den havde som var holdbarhed sammen med det som Fendt især var kendt for Turbomatic kobling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En lille fed detalje med den her transmission er at traktoren kan bakke med 31 km/t.

rich-media-16
Turbomatic koblingen fungere sådan at den udjævner alle ujævnhederne, skåner gearkasse, motor og andre drivlinjer ved at give det den samme igang sætning selvom foden skulle smutte fra fodpedalen, eller man slæber afsted med et meget tungt redskab der får traktoren langt ned i omdrejninger, så man kan altid komme stille og rolig afsted igen i et lavere gear, eller her på 626'eren med powershiften bliver skiftet blødere. Foto: FendtFan/Brochure.

Turbomatic - Fendt's unikke fordel

En ting som Fendt virkelig var blevet populær på var en pålidelige Turbomatic kobling der kom fra de mindre modeller og nu skulle op og prøve kræfter med en nu meget stærkere motor.

Her på 626'eren skuffede den heller ikke koblingen, der lidt skal sammenlignes med at have et automatgear i en bil hvor der tilpasses trækkraften automatisk gennem regulering af gassen, hvilket sikrer en jævn og effektiv drift.

Med en Turbomatic kobling kunne man få mange køre glæder som var ekstreme behagelige at køre med frem for ren mekaniske gear eller de ret så hårde fuld powershift gearkasser der allerede fandtes.

Men tiden gik hurtigt for Tri-Power-transmissionen, og den blev overhalet af andre, og var for kompleks at bygge, derfor kom den aldrig på andre modeller, dog holdte turbomatic koblingen sig godt til i mange år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-19
Selv udstødningen skulle hjælpes et andet sted hen, for den skulle over på venstre side, så den blev kørt under chassiet og kom op over på den anden side. Foto: Underbjerg.

Automatisk selvspærrende differentiale (Lokomatic)

Som kendt fra de mindre modeller fik Fendt Favorit 626 et automatisk Lokomatic-differentiale, som øgede trækkraften betydeligt, især under vanskelige jordforhold.

Differentialet er bygget sådan op, at der er to lamelkoblinger, der aktiveres automatisk for at fordele kraften optimalt mellem hjulene.

Firehjulstrækket kunne også aktiveres under både kørsel og belastning og var smurt med et oliebad for at sikre lang levetid og pålidelighed. Her var systemet inkluderet i en lukket lamelkobling, der automatisk aktiveres, når trækkraften kræver det.

Pendelvinklen på akslerne er op til 12 grader, hvilket sikrer, at begge forhjul forbliver i kontakt med jorden, selv på ujævnt terræn.

Der kom også firehjulsbremser på, som især sikrede sikkerheden, når traktoren kørte 40+ kilometer i timen og gjorde bare at man faktisk kunne bremse ned som var det en bil med samme følelse og var ikke set før end på en Fendt.

rich-media-20
Sådan her så det mest avancerede og fintfølende liftsystem ud i 1979. Men det var stort, for den byggede videre på det som Fendt allerede havde af elektronisk betjening, og her fik den bedre impulser og der med bedre mulighed for at styre liften mere fint følende, som passede godt til de store plove den var tiltænkt at skulle slæbe afsted med. Foto: Underbjerg.

EHR lift

Fendt Favorit 626 var udstyret med en elektrohydraulisk reguleringslift (EHR), der satte en ny standard inden for hydraulikteknologi.

Selv Fendt havde elstyrede lifte, og flere andre mærker havde det også, men på det tidspunkt var det stadig kun lige begyndt at vinde indpas for alvor.

Systemet på 626'eren byggede videre på kendte reguleringssystemer som trækstyring, positionsstyring og blandet regulering, men tilføjede en højere præcision og hurtigere behandling af reguleringsimpulserne, der blev sendt tilbage. Det gjorde, at betjeningen og overvågningen blev mere overskuelig.

Ude på bagskærmen kunne man hæve og sænke liften uden at skulle op i kabinen, som slet ikke var på alle traktorer dengang.

Elektrisk dæmpning af impulser gør systemet ekstremt stabilt og effektivt under arbejdet.

rich-media-21
Instrumenteringen var dengang hi-tech, men hvad mere skulle man vide når alt var tæt på mekanisk uden følere der skulle drille. Foto: Underbjerg.

Hvor gik det så galt henne?

Alt kunne tyde på, at denne Fendt Favorit 626 Turbomatic var en traktor, som Fendt ville være foran med. De troede på, at udviklingen gik hurtigt, men i den periode var der stramme tider i landbruget. Man kom fra 70'erne, hvor produktionen blev udvidet meget, og ind i 80'erne, hvor det sagde stop for mange.

Det betød, at en mulig overinvestering i en stor traktor ikke lige var målet. Den var også dyr at producere og derfor også dyr i indkøb for kunden.

Fendt Favorit 626 blev designet som en kraftfuld traktor. Det var ikke en allround-traktor for den gennemsnitlige landmand, men snarere en specialmaskine til større landbrug eller maskinstationer med særlige behov - og så var den bare dyr. Dette begrænsede markedet betragteligt.

Selvom 626'eren var så banebrydende for sin tid, droppede man produktionen for at fokusere på de modeller, man allerede havde i sortimentet. Man videreudviklede på samme motto om, at komfort og effektivitet skulle være i en traktor, men nu på modeller, som landmændene faktisk havde brug for - såsom Fendt's 300-serie og 600-serie, der gik fra 60 hk til 150 hk helt frem til starten af 90'erne.

Det er faktisk først 10 år efter, at produktionen af Fendt 626 stoppede, at Fendt i 1996 igen havde en serieproduceret traktor med over 250 hestekræfter. Det var ingen ringere end den legendariske Fendt Favorit 926 Vario, der banede vejen for den eneste transmissionsløsning, en Fendt kan fås med i dag: Vario trinløs transmission.

Det ændrede dog heller ikke at man var foran på mange måder hos Fendt med Favorit 626 Turbomatic.

rich-media-22
Der er ikke mange af dem tilbage, men et firma i tyskland køber dem op de kan finde som ikke er i god stand for at resturer dem. Foto: Mathieu Bonaventure.

Kilder: Egen viden af læsning af: Fendt 626 original brochure (Bog) - Fendt626LS Fan side - Einar Underbjerg - FendtFan.com