Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Maskinstation vil altid vælge store hjul
Jens Jørgen Aarestrup fra Jordrup har i 2024-sæsonen kørt med en helt ny 28 kubikmeter Votech VG3 med en 36 meter Harsø-slæbeskærsbom, og han har meget ros til både vognen og bommen.
For det første fremhæver han vognens store hjul, fordi de helt klart bærer meget bedre oppe end mindre hjul.
- Det er meget væsentligt på en gyllevogn, siger han og afviser, at han nogensinde vil overveje andre mærker med mindre hjul.
Han tilføjer, at store hjul desuden ruller lettere.
- Det sparer på brændstoffet, og med udsigt til en dieselafgift er det endnu vigtigere at spare på dieselregningen, siger han.
Jens Jørgen Aarestrup har af og til selv siddet bag rattet i traktoren, når vognen har været på arbejde, men det er dog hans chauffør, Ian Levesen, der har størst erfaring med sættet fra den første sæson.
Præcis placering
Alligevel kan Jens Jørgen Aarestrup konkludere, at Votech VG3 med Harsøs 36 meter slæbeskærsbom har kørt rigtig godt i sæsonen.
- Vi kørte før med en 36 meter slangebom. Nu får vi gyllen længere ned i jorden og placeret mere præcist, fortæller han.
Jens Jørgen Aarestrup har et ret godt billede af den kvalitet, som opnås med Harsøs slæbeskærsbom, for på et tidspunkt kørte de med den ved siden af en vogn med en 24 meter bom af et andet mærke, og da var det ifølge Jens Jørgen tydeligt for enhver, at gyllen var hurtigere væk efter Votech-vognen og Harsø-bommen, som med andre ord lavede et meget pænere arbejde, selvom bommen er 36 meter.
Jens Jørgen Aarestrup er også godt til freds med sættets kapacitet.
- Kapaciteten er omkring 18-20 kubikmeter i minuttet, fortæller han.
Til gengæld har det knebet med læssetiden - der var problemer med oliemængden til pumpen, selvom den var i orden fra traktoren.
- Men det er en fejl, der allerede er ved at blive rettet, og jeg synes, der er mange gode ting. For eksempel lukker bommen helt skarpt ned i sektioner, fortæller Jens Jørgen Aarestrup.
Ian Levesen fortæller, at i det set up han kører med, kan han følge alt vedrørende bommen inde fra traktorens terminal, og han har programmeret alle funktioner i traktorens håndtag.
- Vi kører meget i terræn, og det er rart at kunne se trykket i fordelerne, så vi er sikre på, at trykket er stabilt i alle seks fordelere, når vi kører med 36 meter, siger Ian Levesen.
Desuden fremhæver han, at han kan vende fordelernes retning og dermed tilpasse den ønskede dosering i forhold til fremkørselshastigheden, så fordelerne er jævnt fyldt hele tiden og trykket hele tiden er stabilt i alle seks fordelere på tværs af bomme.
Isobus
Jens Jørgen Aarestrup roser også Isobus-styringen og kørehåndtaget i traktoren, som han også hører rosende omtalt af Ian Levesen, der har betydeligt flere timer i kabinen, end han selv har.
Han tilføjer, at også bommen styrer utroligt godt.
- Vi kører i et meget kuperet område, hvor det går op og ned, og den styrer godt på tværs i kraft af højdesensorerne, som betyder, at den kan køre over og under nul i hver side, siger Jens Jørgen Aarestrup.
Og han fremhæver desuden skærenes udformning.
- Den måde, skærene er lavet på, giver meget lille slitage. Og bredden på tre millimeter forbliver tre millimeter, så længe der er gods nok, så det giver samme kvalitet i arbejdet, selvom skærene slides, siger han.
Den første
Jens Jørgen Aarestrup fortæller, at hans Votech VG3 med Harsøs 36 meter slæbeskærsbom var den første af de to sæt, der kom ud at køre i Danmark i 2024, og der har da også været enkelte udfordringer i sæsonens løb, for eksempel med at få bommens og vognens forskellige softwaresystemer til at tale sammen.
- Men det blev løst, fortæller han.
Jens Jørgen Aarestrup understreger gentagne gange, at han er meget tilfreds med vognen og bommen.
Alsidighed
Jens Jørgen Aarestrups 28 kubikmeter Votech VG3 med 36 meter Harsø-slæbeskærsbom er købt hos Ingemann Larsen.
Her nikker indehaver Per Larsen genkendende til mange af de fortrin, som Jens Jørgen Aarestrup fremhæver efter at have opnået erfaring med den nye 28 kubikmeter Votech VG3 med en 36 meter Harsø-slæbeskærsbom.
Det er også nogle af de samme argumenter, Per Larsen fremhæver, når han taler med sine kunder om dette sæt.
For eksempel har han fået tilbagemeldinger fra en anden kunde med tilsvarende sæt, som fortæller, at vognen i kraft af den store hjuldiameter ikke laver samme strukturskader som vogne med mindre hjul, og det betyder også, at Votech-vognen kan køre flere dage i marken.
- Faktisk har kunden opgjort, at han har opnået 4,5 timer mere i gennemsnit pr. dag i marken igennem hele 2024-sæsonen. Det betyder utroligt meget, at man eksempelvis kan komme en dag tidligere i marken efter regnvejr, siger Per Larsen.
Per Larsen vil også gerne fremhæve den fleksibilitet, som Harsø-bommen giver, for der kan arbejdes i både 24, 28, 30 og 36 meters bredde.
- Alsidigheden er vigtig, fordi det ikke er alle, der kører 36 meter, siger han.
Han uddyber også, at kvaliteten af arbejdet har stor betydning.
- Den fysiske rille, som skæret laver, betyder, at gyllen har et sted at trække hen. Den bliver ikke bare placeret på overfladen, men leds i retning af rillen, også når der kommer nedbør. Det er væsentligt, fordi den centrerede placering også betyder, at afgrøden ikke rammes af gyllen, og at afgrøden derfor ikke svides, siger Per Larsen.
Præcision
Per Larsen fremhæver også sættets mulighed for præcis og gradueret dosering og sektionsafblænding, så man undgår overlap.
- Bommen er forsynet med seks fordelere for at sikre den nøjagtige udbringning, og de kan køre begge veje, og når man ændrer retningen, ændres hulstørrelserne i fordeleren. Det giver den professionelle bruger muligheder for at styre doseringen i for eksempel kuperet terræn, fremhæver Per Larsen.
Desuden er alle fordelere udstyret med tryksensorer, som kan følges i Votech-displayet og sikrer en jævn fordeling over hele bommens arbejdsbredde.
En anden ting ved Votech-vognen, som Per Larsen gerne fremhæver, er kranen.
Den er anderledes end på en normal type gyllevogn. Vi har lavet en drejekrans i stedet for udskud, og det betyder, at yderste led altid holdes inden for vognens totallængde. Samtidig er kranen mere fleksibel, når man skal ned under en teltdug eller ved mindre åbninger. Læssekapaciteten på en 10 tommer kran er også høj, med 12-14.000 liter pr. minut, dog afhængig af dybde og konsistens samt traktorens oliekapacitet, siger Per Larsen.