Lyt til artiklen:

Se billederne: 70 år med møgspredere fra Bergmann

00:00
Hastighed: ???x
02:57

Hos Bergmann har man i 70 år produceret møgspredere, og det skal fejres med et tilbageblik på flere ikoniske, grønne modeller, meddeler producenten i en pressemeddelelse.

Møg-eventyret startede i 1954, da Bergmann sendte møgsprederne M50, M60 og M70 ud fra fabrikken i Goldenstedt i tyske Niedersachsen. Sprederne kom med en eller to horisontale spredere, og vejede 2,5 eller tre ton. Allerede i 1959 kom M75 til med en kampvægt på 3,5 ton.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Året efter kom der tilbehør til vognene, herunder L100, som var en lastekran til at laste møg, hø og meget mere.

rich-media-2
Her ses en M70 med L100 lastekranen. Foto: Bergmann.

I 1962 kom M-serien som med den toakslede M102 nåede en totalvægt på 7,1 ton.

I 1990´erne begyndte det at se bekendt ud, da M700 kom på markedet i 1994 - den første Bergmann-spreder med stålsider.

rich-media-3
De første spreder med stålsider kom i midten af 1990´erne. Her ses M800 med en totalvægt på otte ton og en volumen på 10 kubikmeter. Foto: Bergmann.

De første universalspredere i form af TSW700 og TSW800 kom til Bergmann-familien i 1991, og kunne sprede i bredder op til 22 meter med discspreder.

rich-media-4
TSW 800 kom til verden i 1991, som en af de første universalspredere fra Bergmann. Foto: Bergmann.

Som alt andet i landbruget voksede sprederne fra Bergmann også, og da kalenderen sagde 1996 introducerede Bergman den første spreder med en bredde på 2050 millimeter i form af TSW 1818 S. Modellen kom kun som universalspreder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I 1998 introducerede producenten Vario Body Swap-chassiet, som tillod landmanden at skifte overbygning på chassiet, så ét chassis kunne køre med spredere, tiplad, tanke eller endda udstyr til ensilagehøst.

Vario Body Swap var også det første chassis med vejeceller til spredere.

rich-media-6
En TSW A 21 på Variosix Body Swap-chassis. Foto: Bergmann.

Men det kunne blive større endnu, og på Agritechnica 2005 stod en Mervedes Actros med en TSW A 19-spreder, som ifølge producenten var den første selvkørende spreder med GPS-kontrol til precisionsspredning.

rich-media-7
Det blev stort grej, med sprederen på en Mercedes Actros. Foto: Bergmann.

Allerede fire år senere skulle det igen blive stort, da Agritechnica 2009 bød på en Holmer Terra Variant med en TSW A 33-spreder monteret. Samme år introducerede Bergmann Isobus-på sprederne.

rich-media-8
En Holmer Terra Variant kunne også monteres med en Bergmann-spreder. Foto: Bergmann.

Innovationen hos Bergmand toppede foreløbigt ud på Agritechnica 2023, hvor man præsenterede den første universalspreder med TIM-styring.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bergmann sætter TIM-styring på den første universal-spreder

Se også:

Bergmann sætter TIM-styring på den første universal-spreder

Ifølge Bergmann sikrer TIM-styringen, at kapaciteten altid holdes så tæt på 100 procent som muligt, og chaufføren kan koncentrere sig om mere end blot hastigheden på sprederen.

Nu overtager sprederen selv styringen og fortæller traktoren, hvor hurtigt den kan køre under alle forhold, når markkortet er integreret i TIM-styringen.