Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Se billederne: 70 år med møgspredere fra Bergmann
Hos Bergmann har man i 70 år produceret møgspredere, og det skal fejres med et tilbageblik på flere ikoniske, grønne modeller, meddeler producenten i en pressemeddelelse.
Møg-eventyret startede i 1954, da Bergmann sendte møgsprederne M50, M60 og M70 ud fra fabrikken i Goldenstedt i tyske Niedersachsen. Sprederne kom med en eller to horisontale spredere, og vejede 2,5 eller tre ton. Allerede i 1959 kom M75 til med en kampvægt på 3,5 ton.
Året efter kom der tilbehør til vognene, herunder L100, som var en lastekran til at laste møg, hø og meget mere.
I 1962 kom M-serien som med den toakslede M102 nåede en totalvægt på 7,1 ton.
I 1990´erne begyndte det at se bekendt ud, da M700 kom på markedet i 1994 - den første Bergmann-spreder med stålsider.
De første universalspredere i form af TSW700 og TSW800 kom til Bergmann-familien i 1991, og kunne sprede i bredder op til 22 meter med discspreder.
Som alt andet i landbruget voksede sprederne fra Bergmann også, og da kalenderen sagde 1996 introducerede Bergman den første spreder med en bredde på 2050 millimeter i form af TSW 1818 S. Modellen kom kun som universalspreder.
I 1998 introducerede producenten Vario Body Swap-chassiet, som tillod landmanden at skifte overbygning på chassiet, så ét chassis kunne køre med spredere, tiplad, tanke eller endda udstyr til ensilagehøst.
Vario Body Swap var også det første chassis med vejeceller til spredere.
Men det kunne blive større endnu, og på Agritechnica 2005 stod en Mervedes Actros med en TSW A 19-spreder, som ifølge producenten var den første selvkørende spreder med GPS-kontrol til precisionsspredning.
Allerede fire år senere skulle det igen blive stort, da Agritechnica 2009 bød på en Holmer Terra Variant med en TSW A 33-spreder monteret. Samme år introducerede Bergmann Isobus-på sprederne.
Innovationen hos Bergmand toppede foreløbigt ud på Agritechnica 2023, hvor man præsenterede den første universalspreder med TIM-styring.
Ifølge Bergmann sikrer TIM-styringen, at kapaciteten altid holdes så tæt på 100 procent som muligt, og chaufføren kan koncentrere sig om mere end blot hastigheden på sprederen.
Nu overtager sprederen selv styringen og fortæller traktoren, hvor hurtigt den kan køre under alle forhold, når markkortet er integreret i TIM-styringen.