Lyt til artiklen:

Nu må traktorer på bælter køre på offentlig vej

00:00
Hastighed: ???x
03:28

Traktorer med gummibælter er nu tilladt på offentlig vej mellem gård og mark, samt mellem maskinstation og kunde. De nye danske bælteregler er en adoption af EU's regler om gummibælter, det meddeler Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

Og det er et vigtigt resultat, som er den ene af to regelændringer, som nu er faldet på plads, det fremhæver Henning Sjørslev Lyngvig, der med Landbrugserhvervets Færdselsgruppe har arbejdet for ændringen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi arbejder, både i Danmark og i EU, for, at EU-reglerne om landbrugskøretøjer skal danne rammen om ny dansk lovgivning, da Danmark ikke er stor nok til at der bygges maskiner specielt til os. Arbejdet for lovliggørelse af traktorer og motorredskaber med gummibælter, er det bedste eksempel på, at det virkeligt er lange seje træk at ændre danske trafikregler, da den gamle lovgivning er fra 1954. Landbrugserhvervet har behov for gummibælter for reduktion af jordpakning ved brug af vore store maskiner. Desuden er gummibælter nødvendige for at bjerge høsten i våde høstår, så det er en rigtig nyttig regelændring, vi har fået igennem, siger Henning Sjørslev Lyngvig.

Minister lover at se på udfordringer med maskiner på vejene

Se også:

Minister lover at se på udfordringer med maskiner på vejene

Brede maskiner

Den anden regelændring handler om bredden af maskiner på offentlig vej.

Landmænd og maskinstationer har hidtil haft mulighed for lovligt at have øget bredde mellem gård og mark, samt mellem maskinstation og kunde. Men man har ikke måttet køre de samme maskiner til og fra værksted. Det har Færdselsgruppen påpeget overfor Transportministeren og Færdselsstyrelsen, som har lyttet.

- Derfor er det fra 2025 lovligt at køre landbrugserhvervets brede maskiner til og fra værksted. Specielt Dansk Maskinhandlerforening har efterspurgt dette, men det er vigtigt for hele erhvervet, siger Henning Sjørslev Lyngvig, der glæder sig over stor lydhørhed fra både myndigheder og transportminister omkring landbrugets udfordringer.

- I Færdselsgruppen oplever vi et særdeles godt samarbejdsklima med Færdselsstyrelsen. Det kan vi kun kvittere for. Samtidigt har transportminister Thomas Danielsen klart tilkendegivet, at han er enig i, at der er behov for en mere tidssvarende lovgivning. Ministeren har også prioriteret ved selvsyn at være ude at se på udfordringerne. Det vidner om en ægte interesse, og vi er derfor fortrøstningsfulde i forhold til at få flere ændringer på plads inden så længe. Aktuelt håber vi særligt, at der kommer ændringer omkring Tempo 40-ordningen, siger Henning Sjørslev Lyngvig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tempo 40 ordningen blev lavet i 2016 med mål om at maskiner konstrueret til 40 km/t også måtte køre 40 km/t.

- Men Tempo 40- ordningen har aldrig været operationel for landbrugets køretøjer, da den krævede registrering i motorregistret. Og motorregistret blev aldrig tilpasset Tempo 40 ordningen. Derfor har ordningen kun været brugbar for registrerede traktorer og vogne hos for eksempel entreprenører, og ikke markmaskiner og landbrugsvogne, der ikke skal registreres. Vi er i dialog med Færdselsstyrelsen om en ny Tempo 40 ordning, der ikke kræver nummerplade, og jeg er fortrøstningsfuld i forhold til at der kan findes en løsning, siger Henning Sjørslev Lyngvig.

Leder: Nutidens maskiner - fortidens regler

Se også:

Leder: Nutidens maskiner - fortidens regler