Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Nordic 40+ løfter nu over et ton, og nye el-løsninger vises frem
- Det er klart kampagn modellen af en Schäffer Nordic40, som vi har taget med, der den mest interessante, selvom det er den, der har fået den mindste opdatering. Men en vigtig opdatering, siger Allan Helms fra Helms TMT-Centret.
Schäffer Nordic40+ er en kendt minilæsser i landbruget med sin høje læssehøjde og styrke, men mange kunder efterspørger minilæssere, der med sikkerhed kan løfte over 1000 kg, og det har Schäffer også med den gule 2445S. Men på den forsvinder løftehøjden med det lavere tårn, og størrelsen med den store motor, der kræver partikelfilter som gør at minilæsseren er længere end Nordic40+.
- Vi har fået skruet på vægten og hydraulikken så vi nu med store syv-tommer søm kan sige, "ja den kan håndtere paller med over 1000 kilo, og køre rundt med det sikkert", siger Allan Helms.
16e
- En lille fin minilæsser på bare 1300 kg, og på el-drift, siger Allan Helms om modellen.
Alt på 16e er el, bortset fra hydraulikken i læssearmen. Den passer til kirkegårde, det lille landbrug eller hestefolden.
kan køre med 600 kg på pallegafler, og har en drifttid på 2-2,5 timer, hvor der er mulighed for at lade med Type 2 ladestik på det 48V batteri.
23e T
- En danmarkspremiere, som lige landede i mandags, hvor vi har en minilæsser med teleskop, der nu er kommet på el drift.
260 V batteri og 8 timers drift på batteriet som tager 11 kW igennem ladestikket som giver en 2 timers ladetid.
T-model betyder at den er med teleskop, og her får den en læssehøjde med pallegafler på 3,45 m.
Helt ny kabine i største læsserserie
Schäffers nye teleskopgummihjulslæssere er kommet til landet og med en helt ny læsseteknologi, der automatiserer læsningen ved blot et enkelt ryk på joysticket og nogle forudindstillinger i forhold til opgaven.
Læssearmen og skovlen kan nu udføre læsning, tipning og vende tilbage til forskellige positioner efter ønske med blot et ryk på joysticket.
Det kan lyde som om, at det er en funktion som mange har, men her er det hele cyklusser, som kan køres uden at chaufføren skal røre en finger mere, end et enkelt ryk i joysticket.
Sikkerheden bliver også forbedret, idet belastningsprocessen af teleskoparmen automatisk kan vende tilbage til en sikker position, hvis læsseren begynder at "vælte".
Det er et lovkrav til 2025, at alle nye solgte teleskoplæssere skal have en sikkerhed der gør dét. Og det gælder altså også teleskopgummihjulslæssere.
- Den redesignede kabine på de nye teleskoplæssere byder på forbedret udsyn hele vejen rundt og er otte procent større. Centralt i den nye kabine er en 10-tommers touchskærm, der gør betjeningen mere brugervenlig end tidligere. Desuden er alt elektronik blevet flyttet ind i kabinen for at beskytte det mod vind og vejr, forklarer Allan Helms fra Helms TMT-Centret.