Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Ny JCB læsser og opdateringer på teleskoplæsserne rammer danmark
Teleskoplæsserne fra JCB har fået en opdatering, idet 542-100 er en helt ny model.
542-100 løfter 4200 kg og har fået kraftigere aksler, hvilket skyldes, at teleskoparmen er blevet længere og nu kan løfte op til 10 meter.
Der er også kommet et kamera på højre side og et bakkamera, som vises på terminalen, for at eliminere de blinde vinkler.
560-80 i AgriPro-versionen
En anden opdatering er, at der nu findes en Pro-version af teleskoplæsserne. Her præsenteres en 560-80 i AgriPro-versionen, hvilket betyder, at den har 173 hestekræfter med den samme motor.
Den samme motor anvendes faktisk i alle teleskoplæssermodellerne, hvor den blot er droslet op eller ned afhængigt af modellen.
Det er en DieselMAX 4,8-liters motor med 4 cylindre, der leverer mellem 109 og 173 hestekræfter.
Helt ny læsser
Hopper vi over til teleskopgummihjullæsserne fra JCB, er de populære, men de har manglet en rigtig god lille model. Den er her nu.
Fra TM420S til TM320S og nu til den helt nye TM280S, der deler ramme med TM320S og ellers minder meget om den.
Forskellen ligger dog i hestekræfterne, vægten, den reducerede højde og bredde, løftehøjden, størrelsen, hjulstørrelsen (der er mindre), samt transmissionen.
Løftekapaciteten er på 2,8 tons, løftehøjden er 4,8 meter, og vægten er nede på 7,4 tons.
Motoren er den samme JCB DieselMAX på 4,8 liter, der her yder 109 hestekræfter i stedet for de 150 hestekræfter på TM320S og de 173 hestekræfter på TM420S.
Som noget helt nyt er der kommet en anden transmission, som vi kender fra teleskoplæsserne, men for første gang er den monteret i en TM'er.
Det er DualTech VT, der fungerer som en hydrostat fra 0-25 km/t og skifter til powershift fra 25-40 km/t.
Det betyder, at den ikke er en fuld powershift, som på TM320S eller TM420S. I stedet er den hydrostatisk fra 0-25 km/t, hvilket giver en mere minilæsser-lignende køreoplevelse. Når maskinen skal arbejde ved højere hastigheder eller trække en halmvogn, giver powershiften et mere direkte træk.
- Det eneste gearskift, man mærker fra 0-40 km/t, er skiftet ved 25 km/t fra hydrostat til powershift, og det skal give meget mere kørekomfort til dem, der bruger den, siger Uffe Kristensen, servicetekniker for JCB hos Brøns Group.