Lyt til artiklen:

Selvkørende græsrobot nærmer sig Danmark

00:00
Hastighed: ???x
04:03

Lely Exos er en autonom foderrobot, der selv triller ud på marken, klipper frisk græs i tanken, hvorefter den udfodrer det dugfriske græs på foderbordet ved køerne.

For tiden kører robotten test i Tyskland, og et tocifret antal enheder kører i Holland. Og det er slet ikke utænkeligt, at vi vil se Exos i Danmark i en ikke så fjern fremtid, fortæller Christian Mende, som er ansvarlig for Lely i Tyskland, og som står for testen på de tyske marker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Exos baserer sig på GPS, så vi laver GPS-kort over markerne, sender det til maskinen, og så ved den, hvor den må køre. Der er hårde linjer, som maskinen ikke kan og må krydse. Markerne bliver markeret, men Exos bestemmer dybest set selv, hvordan den bedst får høstet den pågældende mark, forklarer han.

Fuldautomatisk og eldrevet græsvogn henter og bringer selv frisk græs

Se også:

Fuldautomatisk og eldrevet græsvogn henter og bringer selv frisk græs

Exos planlægger, som også Lelys nye og autonome foderpusher Juno Max gør, selv sin rute. Samtidig er det muligt for landmanden at lave zoner eller områder, som ikke må køres på. Det kan for eksempel være et vådt område, en fuglerede, eller hvis man skal foretage drænarbejde på en mark, hvor det ikke nytter noget at karambolere med Exos.

Som at græsse det selv

Tanken fra lely er, at der ifølge dem forsvinder op til 15 procent protein fra græsset på vejen fra marken, gennem siloen og til foderbordet.

rich-media-3
Et plast-transportbånd kører umiddelbart over knivbjælken. Foto: Theis Meilby Eriksen

- Vores knivbjælke sikrer, at intet græs rammer jorden. Vi klipper det, og så tager transportbåndet af plast det op i tanken. Græsset er så godt, som hvis koen selv græssede det, siger han og forklarer, at den bagerste del af Exos er som enhver anden vogn med sensorer, der styrer højden på læsset og fordeler det bagud i tanken.

Exos kan læsse mellem 800 og 1.400 kilo afhængigt af tørstofmængden, men det gennemsnitlige læs er på 1.000 kilo frisk græs, som robotten efter høst selv kører ind og udfodrer med foran køerne. Mængden, der skal udfodres, bestemmer landmanden selv.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Da vi startede med Exos, arbejdede vi med 4,5 kilo tørstof i gennemsnit pr. ko, men det afhænger af landmanden, hvor meget rest har han, hvordan ser marken ud, og hvordan har dyrene det, forklarer Christian Mende.

rich-media-5
Bagerst har Lely Exos bånd til udfodring af græsset. Det klarer den også selv. Foto: Theis Meilby Eriksen.

Fuldt elektrisk

Lely Exos er fuldt elektrisk, og ifølge Christian Mende endda ret energieffektiv.

- På to timers drift bruger vi fire-fem kilowatttimer. Exos vejer kun 3,4 tons plus 800 til 1.400 kilo græs. Afhængigt af, hvor langt den skal køre for at nå marken, tager en tur fra start og til færdig fodring op til to timer.

Lely satser på danske landbrug med nye koncepter

Se også:

Lely satser på danske landbrug med nye koncepter

Efter hver opgave eller cyklus kører Exos i lader, hvor den tanker strøm. Noget som Lely generelt bruger til deres robotter. På den måde ved man, hvor de er, når de ikke er i drift, og samtidig er de altid klar til at arbejde.

Som med alt andet kan der dog opstå fejl eller forhindringer for Exos, og som landmand risikerer man derfor at få endnu flere notifikationer, end man i forvejen gør.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-8
Der er styr på at få flyttet græsset fra tanken og til udfodring. Foto: Theis Meilby Eriksen.

Derfor har Lely valgt, at Exos er koblet op til deres egen supportafdeling, der i første omgang tager sig af fejlmeddelelser.

- Forleden kørte Exos ved en slange til en gylleudlægger. Det betød, at den stoppede og meddelte til os, at der var en slange. Så gav vi den besked på at køre en anden vej, og så var alt godt. Alt det hørte landmanden aldrig, forklarer Christian Mende.

På den måde ønsker Lely at filtrere de meddelelser, som landmanden får, til kun at være dem, der er nødvendige at forholde sig til her og nu. Som eksempelvis en fastkørsel eller dele, der skal skiftes.

Christian Mende kan ikke sætte tid eller dato på, hvornår Exos skal testes af i Danmark, men det er i hvert fald i en ikke så fjern fremtid, lover han.