Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Rapide er the missing link fra bugseret til selvkørende foderblander
En selvkørende foderblander er en stor investering og et stort spring fra den bugserede foderblander, og derfor har de hos Peecon været en tur på værkstedet, hvor de har opfundet "the missing link" i form af Rapide XL-V.
Det er et læssesystem, der monteres på traktoren på de samme punkter som en frontlæsser monteres. Og den kan tilpasses de forskellige traktormærker, forklarer Max Peeters fra Peecon.
Forrest er monteret et fræsehoved på 2,2 meter, der er udformet så foderet fordeles med 50 procent til hver side, hvor de 400 millimeter bredde bånd fører foderet tilbage til foderblanderen.
- Det kan sammenlignes med en selvkørende fodermixer, men i en anden prisklasse. Systemet med læssesystem og foderblanderen er til mellem 900.000 og 1.000.000 kroner. Måske har man endda mixeren i forvejen, da den ikke behøver være ny, men blot have en vis størrelse, fortæller Max Peeters.
Foderblanderens skal dog være fra Peecon, idet en del af systemet kræver, at der monteres en kraftig gearkasse og hydraulikpumpe på foderblanderen. Og den konstruktion kan Peecon ikke stå inde for på andet end deres egne vogne.
Todelt system
Et fræsehoved, transportbånd og en foderblander kan nemlig være en mundfuld for de fleste traktorer, og derfor er systemet som nævnt afhængigt af en eftermontering på vognen.
- Funktionen, der løfter hovedet til de højst 5,50 meter fungerer på traktorens hydraulik og styres via joysticket. Traktorens hydraulik klarer også dele af foderblanderens funktion, siger Max Peeters.
- Til selve transportbåndene og fræsehovedet bruger vi kraftig to-hastighedsgearkasse, som vi gearer op med en faktor tre fra 1.000 omdrejninger på PTO til 3.000 omdrejninger. Det skal til for også at køre den hydraulikpumpe, som vi monterer, der kører hovedet og bælterne med 420 bar.
Kan tages af
Max Peeters peger på, at de fleste landbrug holder sig til et mærke, og at alle traktorer på en bedrift, forudsat at de ellers har heste nok, kan passe til Rapide XL-V.
- Så man nedgraderer ikke på kapaciteten, da alle traktorer på gården kan bruges. Systemet kan nemlig tages af og på, siger han.
Systemet kræver en dockingstation, som sørger for, at det ikke vælter ved afmontering.
Forrest er læssesystemet nemlig monteret med en bolt på de eksisterende punkter til en frontlæsser, mens den bagerst blot skal løftes af, ligesom hydraulikslangerne skal kobles fra.
- Man kan godt få lynkoblinger, så det bliver rigtig nemt. Men de skal så kunne tåle op til 400 bar, og så bliver det dyrt. Derfor har vi udstillet prototypen her med almindelige koblinger, siger Max Peeters.
Rapide XL-V, der er udstillet på Eurotier i Hannover er dog en prototype, og der skal endnu køres en række tests, før Peecon kan tage den til markedet.