sonsoreret-indhold

Lyt til artiklen:

Besøg BAT Agrar og få en snak om mérværdi

00:00
Hastighed: ???x
04:37

Direktør Martin Lauridsen er ikke i tvivl om, at BAT Agrar i de fleste tilfælde er markedsleder, når der måles på pris, men han ved også, at der kan være mange andre gode grunde til at handle hos BAT Agrar end blot prisen.

- Derfor er vores fornemste opgave at sikre kunderne mérværdi, når de handler hos BAT Agrar, siger han.

Og derfor indbyder BAT Agrar alle grovvarekunder til et besøg på BAT Agrars stand på Agromek, hvor man kan få en snak om, hvordan BAT Agrar kan bidrage til, at man kan opnå konkurrencedygtige priser og andre former for mérværdi.

Martin Lauridsen bakkes op af distriktschef Dennis Arestin fra BAT Agrars grisefaglige team, som ser frem til at møde messegæsterne og snakke med dem om benchmarking af priser og andre vilkår.

- Vi hjælper gerne med at afsøge aktuelle muligheder. Vi ved, at vi normalt er konkurrencedygtige, og vi anbefaler derfor alle at huske at spørge os, inden de handler grovvarer, siger Dennis Arestin.

Han fastslår, at BAT Agrar reelt er grovvaremarkedets eneste alternativ på det danske marked, og han opfordrer til, at man husker at bruge alternativet.

Arbejder på tværs

For alle hos BAT Agrar er der i alle kunderelationer fokus på, hvordan den enkelte kunde kan opnå mérværdi ved at handle med BAT Agrar.

- Det kan være meget forskelligt, hvad der giver den enkelte kunde mérværdi, men det er vi gode til at afdække i samspil med kunderne, siger Dennis Arestin.

Han bakkes op af salgschef for fagområdet kvæg, Ryan Zinglersen, som tilføjer, at BAT Agrars forskellige fagspecialister arbejder godt sammen på tværs af organisationen, og at det ofte gavner kunderne.

- Vi er hurtige, fleksible og omstillingsparate, når vi skal finde den optimale kvalitet og de professionelle løsninger, der giver mérværdi for kunderne. Det er der mange kunder, som værdsætter, for de oplever, at nogle af de store grovvareselskaber ikke er særligt fleksible, fordi de arbejder meget i adskilte organisatoriske søjler, siger Ryan Zinglersen.

Han fortæller, at netop fordi BAT Agrars medarbejdere har fokus på at levere de løsninger, der har værdi for kunden, er der nogle gange mere end én fagspecialist med på kundebesøg.

Kender kunderne

- Vi skal levere det, der betyder noget for den enkelte kunde, og hos os putter vi ikke kunderne i kasser. Hos os er kunden ikke bare et kundenummer, men en, vi kender, siger salgschef for planteavl, Nicolai Horslund.

Han nævner, at det for eksempel kommer til udtryk, når kunder ringer ind for at bestille noget hos deres normale kontaktperson, som måske er optaget eller fraværende.

- Så afgiver de bare deres ordre til en af de andre på kontoret, som også kender kunden, fortæller han.

Direktør Martin Lauridsen er klar over, at det for branchefolk kan lyde som om, BAT Agrar har mange nemme kunder.

- Det er måske også rigtigt, men det er kunderne kun blevet i kraft af mange års samarbejde med gensidig tillid, understreger han og fastslår samtidig, at tillid også forpligter.

Nye ansigter

Af og til hører medarbejderne hos BAT Agrar, at nogle kunder synes, de møder en del nye ansigter.

Men ud over enkelte almindelige jobskifter dækker mødet med nye ansigter i høj grad også over, at BAT Agrar går imod strømmen og ansætter flere nye medarbejdere.

Udvidelsen af medarbejderstaben skyldes ifølge Martin Lauridsen, at det går godt hos BAT Agrar.

- Mange kunder har fundet og tilvalgt BAT Agrar. Vi blomster og opruster, og vi har en sund økonomi og stor egenkapital, siger Martin Lauridsen.

Tog afløser lastbiler

Ifølge Martin Lauridsen går det også godt i Tyskland, hvor BAT Agrar blandt andet har opført nye terminaler og også har mulighed for at distribuere råvarer med tog.

rich-media-2
BAT Agrar har egne skibe, som er med til at sikre en effektiv råvarelogistik. Her ses fra venstre Ryan Zinglersen, Dennis Arestin og Nicolai Horslund på et skib, der er anløbet Aarhus Havn. Foto: BAT Agrar.

- Vi har en moderne, effektiv og miljøvenlig distribution, blandt andet fordi distribuerer med tog, som giver nye muligheder. Et enkelt tog kan afløser 100 lastbiler - og lige så mange chauffører, fortæller Martin Lauridsen.

Netop størrelse og effektivitet er ifølge Martin Lauridsen vigtige forudsætninger for at drive en sunde grovvareforretning.

- Vi er en købmandsbutik, der lever af meget lidt i forskel på indkøbspris og salgspris - ofte for lidt - og det kræver en stor mængde, siger Martin Lauridsen.