Lyt til artiklen:

Rådgivere: Sådan undgår man problemer ved ejendomssalg

00:00
Hastighed: ???x
02:37

Når man sælger en ejendom, er det afgørende, at man har styr på sine bilag og dokumentation. Hvis man ikke kan dokumentere de udgifter, man har haft til forbedringer og vedligeholdelse, risikerer man at stå i en situation, hvor udgifterne ikke kan medregnes ved opgørelsen af ejendomsavancen, sådan lyder budskabet fra skatteteamet i Vkst i en pressemeddelelse.

Og det kan have store økonomiske konsekvenser, som det er blevet tydeligt i en nylig afgørelse fra byretten. Den er der mere om senere i artiklen, men opfordringen fra skatteteamet i Vkst er klar:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mindreårige sat til at fjerne asbesttag fra landejendom

Se også:

Mindreårige sat til at fjerne asbesttag fra landejendom

Gem alle dine bilag, til ejendommen er solgt, og til ligningstiden er udløbet - og 10 år efter.

Husk at gemme bilag i længere tid

Selvom bogføringsloven kun kræver opbevaring af regnskabsmateriale i fem år, anbefales det at gemme bilag vedrørende ejendommen, herunder forbedringsudgifter, frem til salget er afsluttet og gerne 10 år efter.

Det skyldes, at Skattestyrelsen kan genoptage sagen op til tre år og fire måneder efter udløbet af det indkomstår, hvor salget fandt sted.

Hvad skal man gemme?

  • Fakturaer: Gem fakturaer på alt arbejde, der er udført på ejendommen, herunder renoveringer og forbedringer - og gem også dokumentationen for selve betalingen.
  • Kontoudtog: Det er ikke nok at gemme fakturaen. Man skal også kunne dokumentere selve betalingen/pengestrømmen. Hav derfor også styr på kontoudtog og andre finansielle transaktioner, der relaterer sig til ejendommen.
  • Fotos og dokumentation: Det kan være en god idé at tage fotos før og efter renoveringer og vedligeholdelse, så man har visuelle beviser for arbejdet.
  • Årsregnskaber: Sørg for, at forbedringsudgifterne fremgår tydeligt af skatteregnskaberne.

Blev nægtet nedsat ejendomsavance

I en sag, hvor en ejendom blev solgt, ønskede ejeren at reducere ejendomsavancen med udgifter til forbedringer for cirka 1,6 millioner kroner. Retten fandt dog, at ejeren ikke kunne dokumentere de påståede udgifter, da der manglede fakturaer, bilag og anden relevant dokumentation, meddeler skatteteamet i Vkst.

Sådan håndterer du efterafgrøderne i efteråret

Se også:

Sådan håndterer du efterafgrøderne i efteråret

Ejeren forsøgte at argumentere for, at der skulle fastsættes et skøn over udgifterne, men retten afviste det. Skatteyderen blev dermed nægtet at få nedsat ejendomsavancen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sagen viser ifølge Vkst tydeligt, hvor vigtigt det er at gemme bilag.

Undgå unødige skattemæssige udfordringer

Ved at sikre sig, at man kan dokumentere alle udgifter til forbedringer og vedligeholdelse i form af bilag, er man langt bedre stillet, hvis Skattestyrelsen skulle udfordre en oplysninger om ejendomsavance.

Det skyldes blandt andet, at man ikke kan forvente, at skattemyndighederne eller domstolene skønner over udgifterne, hvis man ikke selv kan fremvise den nødvendige dokumentation.

Derfor er det altså ifølge skatteteamet centralt, at man gemmer sine bilag. Også længere end loven kræver det.