Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Nytænkning skal redde grus- og jordveje fra rekordhøjt vandpres
Grusvej.dk er specialister i etablering og vedligehold af grus- og jordveje. Her har medarbejderne aldrig oplevet så vandfyldt et terræn, som det der møder maskiner og mandskab lige nu. Og det er uanset, om det er skovveje, private veje eller ved ny anlæg af grus-, jordveje.
- Grundvandet i det meste af Danmark står lige nu så højt som aldrig før. De rekordstore mængder nedbør i vinter og forår har mættet de øverste jordlag, så grundvandet står 40 cm over normalt niveau. Det er et problem her og nu på mange strækninger med grus- eller jordveje og det bliver sandsynligvis kun værre. Fordi vandet står så højt som nu, er der tilsvarende mindre plads til at absorbere de kommende måneders forventede efterårsregn, lyder det i en pressemeddelelse fra virksomheden.
På den lange bane forventer GEUS, som er statens geologiske videnscenter, at grundvandet generelt kan stige op til 27 centimeter frem mod slutningen af dette århundrede.
Ifølge grusvej.dk har Danmarks Meteorologiske Institut tilsvarende beregnet, som viser, at der i samme periode vil være en øget mængde nedbør på mellem seks procent og 12 procent hen over efterår/vinter. Det vil sige, at vandmængderne stiger både fra neden og fra oven.
- I mange skov-, sommerhus- og landområder er de gamle veje ikke konstrueret til at modstå nutidens vandpres. Mange af disse veje er oprindeligt anlagt som simple hjulspor. Enkle jordveje, der ikke har den fornøden bæreevne, er eventuelt forsøgt styrket med sten og forhåndenværende byggeaffald som beton- og murbrokker. Denne primitive fundering kan fysisk ikke holde bærelaget oppe, når der tilføres store regnmængder og falder derfor, bogstavelig talt, sammen eller skylles væk.
Ifølge Lars-Henrik Jensen fra grusvej.dk er løsningen opkvalificering.
- Der skal gøres noget effektivt for at skabe den nødvendige energi og holdbarhed i vejene, så de kan holde i mange år frem på trods af de stigende vandmængder, siger han.
I følge ham er en af løsningerne genopretning af de nuværende grus- og jordveje. En af metoderne til det er, at de gamle veje knuses på stedet med tungt specialmaskineri for at findele fortidens nedlagte materialer, hvorefter vejen stabiliseres med kalk eller cement, og der udlægges derefter et mindre supplerende bærelag/slidlag på vejen. Til sidst komprimeres jorden og der trækkes en korrekt profil ned over vejen, så vandet naturligt ledes væk fra overfladen, eventuelt ud i anlagte regnvandsbassiner til opsamling.
- Med tilførsel af kalk eller cement i råjorden øges bæreevnen ligesom tilførsel af cement eller ligning i bundsikrings- og bærelaget reducerer forbruget af råstoffer og dermed reducerer vores CO2 forbrug væsentligt. Vi skal gøre os meget større tanker om at reducere vores CO2 og råstofforbrug, når det gælder vores mange grus- og jordveje, sige Lars-Henrik Jensen.