Lyt til artiklen:

PowerGear-Preview: AVR optimere på Spirit

00:00
Hastighed: ???x
05:38

Vi hopper direkte til kernen af de opdateringer, der er kommet, for der er virkelig tale om en 'game changer' for AVR Spirit 9200i optageren.

På versionen med Cross Roller-systemet, som vi kigger nærmere på, er der kommet et skråbånd ind lige under toppen af topkæden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dette giver en betydelig kapacitetsforøgelse, fordi båndet bedre kan fange det spild, man normalt oplever, når kartoflerne ikke når at blive banket af, før de ryger bagud. Det har tidligere sat en begrænsning, men nu griber båndet de kartofler, der ellers ville ryge bagud. Hvor toppe bliver transporterede bagud og væk fra sorteringen, så man ikke skal bøvle med dem.

Dette er en fordel i alle situationer, men især ved grønne toppe, der normalt er svære at fjerne fra kartoflerne. Afriver behøver ikke længere indstilles så aggressivt mod topkæden, fordi båndet fungerer som en støtte, og giver større areal til at kunne afrive kartofler.

Desuden hjælper båndet med at skille smuds og andre lette materialer fra, da de tunge kartofler ruller tilbage i maskinen, mens de lettere materialer transporteres bagud. Det kræver dog lidt indstilling, da nogle toppe fortsat kan følge med ind i maskinen, men det er betydeligt mindre, og det øger maskinens fremdrift markant, da der er mindre toppe, smuds og spild, når båndet er der.

Alt i alt handler det om at indstille maskinen efter sorter, størrelser og mængder, så chaufføren skal fortsat være opmærksom for at opnå den øgede kapacitet.

rich-media-2
Båndet (øverst til venstre) er skråt, hvilket reducerer spild af kartofler fra tidligere ved højere hastigheder og sikrer, at flere toppe sorteres bagud i maskinen i stedet for at falde ned på pigbåndene. Båndet fører kartoflerne tilbage i maskinen mod rullerne. Foto: Esben Henneberg.

Ekstra valse

Der er også blevet tilføjet en ekstra valse over det bagudgående og bagerste pigbånd. Fordelen ved dette er, at store mængder kartofler ikke vælter over, og det hjælper samtidig også med at sortere noget af smudset og toppene fra.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når det er en Cross Roller-model, betyder det, at tværgående Pur ruller arbejder sammen med stålruller for at sortere kartofler, knolde og toppe fra hinanden. Det har altid fungeret godt og har været en effektiv og skånsom renseløsning for kartoflerne.

Tidligere fandt jeg, at længden på rullerne var lige i underkanten til at håndtere store mængder knolde eller mange toppe effektivt. Selvom det var bedre end løsningen med kun pigbånd, havde det svært ved at klare tung og meget knoldet jord. I sådanne tilfælde burde VarioWeb-systemet vælges, mens ved store mængder toppe skulle pigbånd og rullerne håndtere det hvis ikke crossrollarne nåede det.

AVR har løst det på en enkel måde, og forbedret det som virker. De har ikke tilføjet en masse flere ruller, men en lille gummivalse i bagenden af Cross Roller-modulet. Denne valse fungerer som en toptrækkervalse, hvor man kan vælge retning, og især bremse materialet, så det forbliver og roterer omkring crossrollerne.

Resultatet er, at den fanger flere af de store toppe - ikke alle, men langt flere end tidligere - som derefter trækkes ned omkring gummivalsen. Dette gør også, at jord og smuds bremses og bearbejdes bedre, hvilket giver flere muligheder med crossrollerne.

Der er også en ændring i justeringen af crossrollerne. Tidligere bevægede stålvalserne sig frem og tilbage for at ændre mellemrummet til sorteringen. Nu kører de op og ned for at justere afstanden mellem rullerne, hvilket, ifølge AVR, skulle forbedre både kapaciteten og renseevnen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-5
Det ligner det samme som vi kender ved CrossRollar, men helt bagerst er der tilføjet en gummivalse, som fungerer som en toptrækkervalse. Den kan justeres i retning og bremser materialet over rullerne, hvilket er en klar fordel for at rense materialer fra kartoflerne. Foto: Esben Henneberg.

Bedre hjultræk

Der er også kommet opdateringer til hjultrækket, som ellers allerede var meget effektivt. Nu er der tilføjet flere hestekræfter til hjulene. Hvor mange præcis er AVR lidt usikre på, men før var det 100 hk, og de satser på at have tilføjet omkring 20 hk mere. Der er også kommet en boost-funktion, og man har nu fået separat styring i kabinen, hvilket er meget brugervenligt.

Ved Isobus giver hjultrækket en fordel, da vending af kørselsretning i hjultrækket skal bruge impulser, og det får den ved vendegearet så hjultrækket er aktiv med det samme der kobles til ved fremadkørsel eller ved bak.

Tanken er også blevet større. AVR siger, at den nu rummer over 8 tons, og der er tilføjet en auto-fyldefunktion, der automatisk justerer det yderste bånd. Det nok mest imponerende er aflæsningen, som nu foregår meget hurtigt.

Designet bagpå er blevet opdateret med nyt lys og en ny lygtebom.

rich-media-6
Tanken er blevet 8+ tons nu, og den læsser af i en hastighed vi ikke har set før, og det giver kapacitet. Tanken fylder også automatisk uden at chaufføren skal gøre noget. Foto: Esben Henneberg.

Isobus

Optageren er endelig blevet ISOBUS-styret, hvilket betyder, at styringen fra kabinen nu kan integreres i traktorens terminal, og knapper kan konfigureres til traktorens kørehåndtag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er også kommet et bedre interface på skærmen. Selvom det ligner det gamle, er flere indstillinger blevet forbedret og gjort nemmere at justere. Især rotorkammen, som nu kan justeres samlet, selvom de står i offset - man behøver altså ikke længere at indstille hver side separat.

Dette har også gjort det muligt at integrere kamera-skærme i kabinen, hvilket frigør plads fra de terminaler, man ellers ville have haft. Der er blevet tilføjet otte kameraer, og der er mulighed for at zoome i billederne live under kørsel.

rich-media-8
I denne våde sandjord kunne hastigheden presses op til 9 km/t, før man oplevede det første spild som begyndte ved 10 km/t på marken. Det er et resultat af de bånd- og CrossRoller-opdateringer, der er blevet implementeret. Normalt lå hastigheden på 6 km/t, da der ikke var travlt, og slid naturligvis øges ved de høje hastigheder, men det var muligt i netop dette scenarie at presse den der op på 9. Alle marker er forskellige men her hvor den blev testet med gik det sådan. Foto: Esben Henneberg.

Holder vægten

Med de opdateringer som AVR er kommet på den nye Spirit 9200i holder vægten sig stadig på lige under 11 tons og det har meget at sige når den skal slæbes igennem marken.

rich-media-9
En JD 6R 250 er en rigtig passende traktor foran denne Spirit, både til at komme rundt i forager og til at trække den, men da vi var oppe og kæmpe for de 9-10 km/t var traktoren godt på arbejde. Dog er det en hastighed på de 4-7 km/t jeg ville ligge med sådan en optager her alligevel og størrelsen passer derfor lige i skabet. Foto: Esben Henneberg.