Lyt til artiklen:

Ny AVR Spirit er kommet i kartoflerne

00:00
Hastighed: ???x
03:17

AVR Spirit 9200i er den nye dreng i klassen inden for kartoffeloptagere. Den har fået mange opdateringer, som I både kan læse om og se nærmere på søndag i PowerGear - så glæd jer til det.

Men optageren er allerede kommet i marken. Her møder vi Brian Lauridsen, der er chauffør hos PMJ Agro, som ligger nær Ikast. Han har fået fornøjelsen af den nye optagermodel og deler sine erfaringer indtil videre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På en måde er det lidt vildt, hvad den kan tage fra.

Brian Lauridsen, chauffør hos PMJ Agro

- Vi mener, at fremkørselshastigheden er blevet hævet med 0,5-2 km/t indtil videre med den nye optager i forhold til den gamle model, under de forhold vi har været i. Hvis vi kigger på renheden i tanken, og hvad der ligger af spildkartofler, siger Brian Lauridsen.

PMJ Agro har godt 440 hektar, der skal tages op, og de sidste par år har de brugt en optager, der alene klarer hele arbejdet. Det betyder, at den ikke må stå stille, og kapaciteten skal udnyttes fuldt ud.

- Den skal holdes i gang gennem hele sæsonen, men med den gamle model har vi kunnet nå det. Vi håber dog, at vi kan spare et par timer med den nye model, når vi kan holde denne hastighed, siger Brian Lauridsen.

Bånd hjælper

- Før havde vi afriverne så tæt på kæden, at de ikke hjalp - de gjorde faktisk tingene værre, fordi toppe blev skubbet mere ned. Nu er der frihøjde, så afriverne kan få dem dasket af, og det hjælper det nye bånd også med, siger Brian Lauridsen.

Bånd? Ja, det er noget helt nyt, som AVR har sat i, og det fungerer som en ekstra renseenhed og retur, som vi kigger nærmere på i PowerGear på søndag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Før, hvis man pressede optageren op på 6-7 km/t i grønne toppe, så var der spild i toppen af topkæden, og kartoflerne ramte lige for sent bag det bagerste pigbånd og faldt til jorden. Det er ændret nu, og derfor kan vi køre hurtigere, siger Brian Lauridsen.

- Da vi startede med den i kartofler med meget grønne toppe, var det der, den virkelig satte skub i tingene, og det er nok der, vi henter mest. Men vi mangler stadig at prøve den senere på sæsonen, når toppene er visnet helt ned. Jeg tror, båndet især vil hjælpe med at mindske mængden af toppe, der ender i tanken, siger Brian Lauridsen.

rich-media-4
Udvendig er det bare lidt design og ellers bogstavet 'i' der er kommet på, det er indenunder huden, man skal kigge. Foto: Esben Henneberg.

Brian er også glad for det nye kameratudstyr, der har fundet vej til den nye optager, og især muligheden for at zoome gør det nemmere at justere indstillingerne fra kabinen.

- Hjultrækket har vi ikke helt fået testet af endnu i noget blødt terræn, men vi ved, hvad den kunne før, og det føles som om, den kan mere nu, siger Brian Lauridsen.

Hjultrækket er også blevet gjort separat og er nu Isobus-kompatibelt, hvilket Brian er glad for, fordi man hurtigt kan reagere, hvis der skulle opstå problemer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Rensesystemet Cross Roller har også fået en opdatering med en ekstra gummirulle, som kan bremse det hele. Det dykker vi ned på søndag sammen med flere af de opdateringer, som den nye AVR Spirit 9200i har fået.

rich-media-6
Lige så hurtigt som kartoflerne tages op, lige så hurtigt transporterer PMJ Agro selv deres kartofler afsted mod Karup kartoffelmel fabrik. Foto: Esben Henneberg.