Lyt til artiklen:

Opbakningen til økologiske varer er tilbage

00:00
Hastighed: ???x
02:37

I undersøgelse lavet for Landbrug & Fødevarer af Voxmedia viser, at der igen er stor opbakning til de økologiske fødevarer. På nuværende tidspunkt siger hver tredje forbruger, at de altid eller ofte køber økologi. Det betyder, at forbrugernes opbakning til økologiske fødevarer nu er på niveau med tidligere.

Dertil foretrækker tre ud af fire også, at de økologiske råvarer er produceret i Danmark, meddeler L&F.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Salget af økologiske varer er opadgående efter dyk

Se også:

Salget af økologiske varer er opadgående efter dyk

Ejvind Pedersen, Chefkonsulent i økologi for Landbrug & Fødevarer, glæder sig over, at forbrugerne er vendt hjem til økologien.

- Danmark er et af de førende lande inden for produktion og salg af økologiske råvarer, og jeg ser det derfor meget positivt, at forbrugerne nu igen vælger økologiske råvarer, når de handler, fortæller han og fortsætter:

- Økologi handler om at have en helhedstilgang helt fra landbrugsjorden til hjemme på køkkenbordet, og det vidner om, at forbrugerne er meget bevidste om, hvad de køber.

Grønt og mejeri

Danskerne køber oftest deres grøntsager, frugt, æg og mejeriprodukter som mælk og ost økologisk, men halter efter, når det kommer til at vælge de økologiske muligheder inden for søde sager, samt bønner og bælgfrugter. Også økologisk kød og kødpålæg er noget, de danske forbrugere sjældnere vælger, når de køber ind.

Undersøgelsen viser også, at hver sjette forbruger ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion. Respondenterne blev spurgt om forskellige udsagn om dyrevelfærden i økologisk produktion, og det viser sig, at under halvdelen af respondenterne ved, at de økologiske køer kommer på græs, og at økologiske kyllinger vokser langsommere end tilsvarende konventionelle kyllinger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Økologisk Landsforening skal have ny direktør

Se også:

Økologisk Landsforening skal have ny direktør

Det ser Ejvind Pedersen som et tegn på, at forbrugerne mangler viden om de økologiske principper.

- Forbrugerne ved, at når de køber grøntsager og mejeriprodukter, så er det uden sprøjtemidler i produktionen, men når det kommer til de økologiske principper om dyrevelfærd, mangler de viden, fortæller han. - og fortsætter:

- Vi har i Danmark kloge forbrugere, der er bevidste om, hvad de køber, og derfor tror jeg også, at der i fremtiden vil blive købt endnu mere økologi, hvis vi gør forbrugerne mere bevidste om, hvilke andre tilvalg de også foretager ved at købe økologisk.