Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Jordbearbejdning og såteknik for 30 år siden
Temaet om jordbearbejdning i Maskinbladets udgave 15. august 1994 viser, at nogle af jordbearbejdningens udfordringer er evigtgyldige, men artiklerne fra dengang viser også, at der er sket en betydelig udvikling siden dengang. Ikke mindst på redskabssiden i de 30 år, der er gået.
Der blev skrevet om nye harver og ikke mindst såkombinationer, som var på fremmarch på den tid. Der var stadig et stykke vej til de moderne såmaskiner, vi ser i dag, hvor mange af datidens arbejdsgange nu klares med en enkelt overkørsel.
Kerner er ligeglade
Det er spændende at kigge de mange sider igennem og læse nogle af de gamle artikler. For eksempel lød en af overskrifterne: "Kernerne er ligeglade med, hvordan de transporteres. Derimod er de ikke ligeglade med, hvor i jorden de placeres."
Artiklen konstaterer ret indlysende, at hver udsået kerne skal spire, og frøplaceringen skal udføres på en sådan måde, at de fremspirede kerner efterfølgende sikres en optimal vækst.
Og videre gik artiklen i detaljer med udviklingen af såskær og betydningen af fremkørselshastighed. Det hele forekommer ret antikveret set i lyset af de moderne maskiner, vi kender i dag.
Revolutionen udeblev
En anden artikel bebuder i overskriften en stille revolution inden for jordbearbejdning.
Det er en artikel om en nyudviklet harvespids, der beskrives som revolutionerende. Men revolutionen var nu ikke større, end at den særlige, snoede udformning ikke slog an.
Udvikling
Omtalen af de forskellige maskiner og redskaber viser tydeligt, at der er sket en betydelig innovation siden dengang.
Det samme ses i de mange annoncer fra redskabsproducenterne.
For eksempel markedsførte A. Flensborg en tromle til at montere på såmaskinen. Annonceteksten lød: "Ta' tromlen med på såmaskinen". I dag tænker man næsten, at det er utroligt, at det ligefrem var så nyt, at det kunne markedsføres som noget specielt.
Man bliver næsten helt nostalgisk, når man ser annoncerne fra de mange hedengangne danske producenter som for eksempel Marsk Stig, Fiona, Nordsten og Doublet-Record.
Nogle af virksomhederne klarede ikke udviklingen, andre blev opslugt af konkurrenter i branchen.
Men flere af annoncerne vidner trods alt også om, at der var danske producenter, som klarede sig fornemt i udviklingen. Der var eksempelvis annoncer fra Dalbo og He-Va, som står stærkt i vores tid.
Men også andre brands fra de gamle annoncer eksisterer i bedste velgående, for eksempel Kverneland og Maschio.