Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Mig & Min Maskine: Espen tøver ikke med at kalde den rendegravernes Rolls Royce
Nye opgaver er altid en god anledning til at købe nyt grej, og det var også det, der lå til grund, da maskinstationen og entreprenøren Bejerholm fra Faaborg i sommeren 2023 investerede i en spritny rendegraver af modellen 8800M fra finske Lännen. Man havde nemlig scoret en opgave som underentreprenør på et større projekt i Odense, der krævede håndtering af store gravekasser og rør.
- Så vi valgte at gå med den her maskine, da den havde den bedste løftekapacitet, fortæller Espen Grøndal, der er maskinfører og kører maskinen for Bejerholm.
Og det er da også en særdeles stærk maskine, han har fået sig. Med frontskovlen kan han løfte omkring 6,5 tons. Bagarmen kan løfte knap så meget, men hvis han piller tiltrotatoren af, så kan den klare lige godt 3,5 tons i strakt arm. Derudover er maskinen også cirka fire tons tungere i sig selv, end en tilsvarende fra eksempelvis Hydrema. I alt vejer den 14,5 tons.
![rich-media-2](https://cdn.maskinbladet.dk/assets/imagecache/960xAUTO/article/ent179176_2-0AA6840966E5DD243D62AF7894224791.jpg)
- Det er en utroligt stærk maskine, og med de ekstra tons er den også meget mere stabil, fortæller Espen Grøndal.
Det har kommet ham til gode i flere situationer, men helt konkret husker han en opgave, han var ude på i vinter.
- I december-januar måned skulle jeg hjælpe med at lægge rør ned under vand i samarbejde med dykkere. Jeg fik monteret en kranarm bagpå og skulle sænke rør ned, mens jeg fik instruktioner fra dykkerne. Der var jeg glad for, at jeg havde en maskine, der var så stabil, når man skal justere frem og tilbage hele tiden, fortæller Espen Grøndal, der har 37 år som maskinfører på bagen.
Rendegravernes Rolls Royce
8800M er udstyret med et hydrauliksystem fra Danfoss og en 173 hestekræfters motor fra finske Agco Power.
![rich-media-4](https://cdn.maskinbladet.dk/assets/imagecache/960xAUTO/article/ent179176_3-0AA6840966E5DD243D62AF7894224791.jpg)
- Den har næsten 40 hestekræfter mere i sig, end konkurrenterne har i deres rendegravere. Det kan mærkes. Derudover er brændstoføkonomien i sådan en Lännen ekstremt god. Jeg bruger omkring 63 liter på en ti-timers vagt, siger Espen Grøndal.
- Jeg kalder den for Rolls Roycen indenfor rendegravere, siger Espen Grøndal.
En behagelig arbejdsplads
Bagarmen på maskinen er centermonteret.
- Det giver lidt udfordringer sommetider, men andre gange er det en stor fordel.
![rich-media-5](https://cdn.maskinbladet.dk/assets/imagecache/960xAUTO/article/ent179176_4-0AA6840966E5DD243D62AF7894224791.jpg)
I kabinen har Espen Grøndal som den første i verden fået monteret Engcons MIG2-joystick, og derudover er rendegraveren udstyret med klimaanlæg og luftaffjedret sæde. Alle sammen detaljer der gør maskinen til en rigtig behagelig arbejdsplads.
- Jeg synes, udsynet fra kabinen er meget bedre, end hvad konkurrenterne kan levere. Det er bare en virkelig lækker kabine at sidde i, siger den garvede maskinfører.
Føreren sætter begrænsningerne
Det bedste ved maskinen er dog dens styrke og de opgaver, den derfor kan løse.
![rich-media-7](https://cdn.maskinbladet.dk/assets/imagecache/960xAUTO/article/ent179176_5-0AA6840966E5DD243D62AF7894224791.jpg)
- Det fedeste ved maskinen er, at jeg kan håndtere tunge byrder nu, som jeg ikke kunne før, siger Espen Grøndal.
- Den er stort set god til alle opgaver. Det er ham der sidder i sædet, der sætter begrænsningerne. Hvis han kan sine ting, så kan man lave alt med den her maskine.