Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Højesteret slår fast: Danish Crown må ikke bruge klima-slogan i fem år
Danish Crown har overtrådt markedsføringsloven med betegnelserne Klimakontrolleret gris" og udsagnet "Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror". Det har Højesteret fastslået, det skriver Dansk Vegetarisk Forening i en pressemeddelelse.
Danish Crown har samtidig fået forbud mod at anvende udsagnet "Dansk Gris er mere klimavenlig, end du tror" i en periode på fem år, og koncernen må heller ikke bruge mærkningsordningen "Klimakontrolleret".
Dermed er der sat endeligt punktum i Danmarks første klimaretssag. Et punktum, der er knapt så overraskende, idet Danish Crown tidligere på året lagde sig fladt ned med et bekræftende genmæle, hvor i de accepterede at de, da de anvendte udsagnene "klimakontrolleret gris" og "Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror", ikke overholdt markedsføringslovens krav.
Ligeledes accepterede slagterigiganten allerede dengang et forbud mod at anvende udsagnene i enhver markedsføring fremadrettet.
- Det betyder meget for os, at Danish Crown ikke får lov til at fortsætte med at anprise den enormt klimaskadelige produktion af svinekød som klimavenlig og dermed vildlede forbrugerne. Kreativiteten kender desværre ingen grænser, når store virksomheder vil sælge deres produkter, og det her er et vigtigt signal til andre virksomheder om, at der ikke er frit slag til at bruge klimaet som markedsføringsparameter, siger Frederik Roland Sandby, der er sekretariatsleder i foreningen Klimabevægelsen i Danmark.
Han suppleres af Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening.
- Afgørelsen viser, at selv små NGO'er kan gøre en forskel mod store aktører. At det nytter at råbe op på klimaets vegne. Svinekød og stor-industriel svineproduktion harmonerer absolut ikke med omtanke for klimaet. Frem for at rydde skov for at fodre millioner af svin, er det nødvendigt, at vi sænker kødproduktionen og genetablerer natur og skov. Vi håber, at det budskab undervejs i retssagen er nået frem til både Danish Crown og landets forbrugere, siger generalsekretæren.
Det var Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen, der, efter at have fået delvist medhold i Vestre Landsret i foråret, ankede dommen for at få Højesterets ord for, at Danish Crown brugte ulovlig markedsføring.