Abonnementsartikel

Seges, Videncenter for Svineproduktion har sat en kampagne i gang med fokus på, hvad producenterne kan gøre anderledes og bedre, for at mindske pattegrisedødeligheden. Kampagnen har fået navnet PattegriseLIV.

I 2014 satte svinesektoren, sammen med fødevareministeren og repræsentanter for slagterier, dyrlæger, dyrevelfærds- og forbrugerorganisationer og detailhandlen, et nyt ambitiøst mål for pattegriseoverlevelse. Det skete, da fødevareministeren inviterede til topmøde med det formål at sikre en svineproduktion, hvor dyrevelfærd og vækst går hånd i hånd. I topmødets erklæring forpligter deltagerne sig til at arbejde for, at overlevelsesraten for smågrise øges med én gris pr. kuld i 2020.

I 2013 var 22 procent af alle pattegrise enten dødfødte eller døde inden de var fravænnet. Det tal skal ned under 20 procent i 2020, og det er årsagen til, at Seges, VSP sætter en kampagne i gang med fokus på, hvad producenterne kan gøre anderledes og bedre.

Bliv abonnent og læs hele artiklen

Prøv vores introduktionstilbud for kun 1 kr. første måned og få fuld adgang til alt indhold på Maskinbladet og de digitale udgaver af de faglige magasiner Agro, Bovi og Hyo foruden spændende funktioner som lytteliste, læseliste og favoritter
Få adgang nu
Allerede abonnent?
Opsig når du vil til udgangen af indeværende abonnementsperiode.
Tilbuddet gælder kun, hvis du ikke tidligere har abonneret på Maskinbladet.dk.