Lyt til artiklen:

De kan reparere de største dæk

00:00
Hastighed: ???x
02:49

Det kan være dyrt, hvis et stort dæk på en landbrugsmaskine punkterer eller bliver skadet. Især hvis det sker på et tidspunkt med spidsbelastning. Ofte vil det dog være billigere at reparere dækket end at købe et nyt, men det kan være en udfordring, hvis der er tale om de allerstørste dæktyper.

Men hos firmaet Euroband, der er specialiseret inden for regummiering af dæk, dækreparationer og andre specialløsninger, har man investeret i nyt udstyr og er nu klar med en ny reparationsservice til blandt andet landbruget og maskinentreprenørbranchen, som man ser et stort potentiale i.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Her ses det beskadigede og punkterede dæk, som er gjort klar til at blive lappet. Pressefoto.

- Vi har investeret i nyt udstyr, der muliggør reparationer af de allerstørste dæk. Det vil sige dem måler over 2,2 meter i diameter. Det er typisk dæk til specialbyggede trucks, store gummigeder eller specialkraner. Det er ikke ualmindeligt, at disse typer af dæk koster omkring 80.000 kroner stykket. Vi kan typisk reparere dem for mindre end det halve, og med det nye udstyr kan vi reparere ethvert dæk, vi kan få gennem vores port, og som ikke har uoprettelige skader, fortæller Lasse Bruun Søbye, der er produktionschef hos Euroband.

NDI udpeger to nye direktører

Se også:

NDI udpeger to nye direktører

Mange årsager til punkteringer

Når det går galt på landbruget og et dæk bliver ødelagt, er flintesten, skarpe rødder og vanddæksler ifølge Eurobands reparationsspecialist ofte årsagen, selvom man efterhånden har set lidt af hvert gennem tiden. Også køreplader er en stor synder.

rich-media-4
Her er lapningsprocessen i gang, hvor gummiet bliver vulkaniseret ved hjælp af specialudstyr. Pressefoto.

- Vi har set mange forskellige skader gennem tiden, men køreplader, der stikker op og ender med at punkterer et dæk er en af de typiske årsager. Udover køreplader kan det være koben, andre metalredskaber eller trærødder, der også kan punktere et dæk, hvis de rammer uheldigt, fortæller reparationsspecialist Hans Erik Nielsen.

Store besparelser

Ifølge Hans Eriks kollega, Kim Poulsen, Key Account Manager hos dækgrossisten NDI, der står bag Euroband, kan man spare mange penge ved at reparere dæk frem for at købe nyt.

rich-media-5
Indersiden af dækket ses her efter reparationen er fuldført. Pressefoto.

- Det kan blive dyrt for kunden, ikke mindst, fordi det ikke altid er nok at skifte ét dæk på en stor maskine. Har du fire dæk, som har slidt fire-fem centimeter af mønstret, kan du i værste fald ødelægge transmissionen på maskinen, hvis du monterer et nyt dæk, fordi det nye dæk har en større diameter end de slidte dæk, siger han og uddyber:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Med vores nye reparationsløsning kan kunden altså både spare penge på indkøb af et nyt dæk - og potentielt set et helt sæt dæk til en stor maskine. Samtidig kan der være miljømæssige aspekter i at reparere et dæk frem for at købe nyt og smide det gamle ud.

I en ideel verden kræves der to sæt dæk over en sæson

Se også:

I en ideel verden kræves der to sæt dæk over en sæson