Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Halmstakning: Ljungby laver specialløsning med Siwi-Hitch
- Når man skal læsse halm i en fart, har det altid været med en gummiged, men prisen for at holde en gummiged i gang er dy,r når folk får regnet på det med både indkøbspris og drifttimer i forhold til en traktor med frontlæsser, siger Poul Kruse fra Ljungby Service.
Sådan er det ikke for alle, når de regner regnestykket ud. Danske Halm80 havde et klart ønske til Ljungby om at finde på en stærk løsning til at håndtere de næsten 80.000 baller, de årligt har i presserne. Straks gik Ljungby i gang med at bygge en skræddersyet L13 med det danske hitch-system SIWI-Hitch bagpå.
Halm80 vil nemlig erstatte traktoren med en frontlæsser som før var brugt med den nye Ljungby og en halmvogn til at samle baller i marken.
- Det er første gang, vi har lavet et sådant projekt med SIWI-Hitch, og vi er stolte over, hvor godt integreret det er blevet, og vi er spændte på, hvordan det vil gå for dem i marken, siger Poul Kruse.
Det kunne se ud til at være en dyr løsning at bruge en hjullæsser til at samle den store mængde halm, som Halm80 har, men der er en mening med det.
- Halm80 forklarede, at de brugte en traktor og frontlæsser til at samle halm i markstakke, men de havde problemer med, at de sled frontlæsseren samt forakslen på traktoren op alt for hurtigt, hvilket førte til mange dyre reparationer. Denne løsning burde gøre det rentabelt med et SIWI-Hitch-system, som kan klare opgaven, og så får man også bare en mere robust maskine, og der bliver helt sikkert kortet nogle timer ned på opgaven, siger Poul Kruse.

Svenske Ljungby specialiserer sig i hjullæssere og er det næstmest solgte hjullæssermærke i Sverige. I Danmark har man også de sidste 5-10 år fået mere fat i danskerne, især maskinstationerne og de store landbrug.
Der er en god grund til det, forklarer Poul Kruse, der er direktør for den danske afdeling af Ljungby Danmark.
- Der produceres "kun" 160-170 enheder årligt, men en stor del af dem tilpasses kundens ønsker, som rækker længere end blot at få monteret lidt ekstra lys. Det ser vi eksempelvis med denne hitch på L13, siger Poul Kruse.
Lever godt på specialløsninger
Ljungby er svensk ned til den mindste bolt, og det er noget, de svenske kunder godt kan lide. Kun de store dele som Scania-motoren og den tyske ZF-transmission kommer ikke fra Ljungby.
Størstedelen af hjullæsserne bliver håndlavet med brug af kun få robotter, og det er noget, som både Ljungby og kunderne værdsætter, lyder det fra Poul Kruse.
- Vi laver eksklusive hjullæssere, især til dem der ikke bare ønsker en læsser, men hele spektret, inklusive den populære aktive kabineaffjedring, 360 graders kamera, automatisk dørlukning, integreret vægt, over 300 hestekræfter, store dækmonteringer, skarp venderadius og de mange ønsker fra kunderne, hvor vi siger, at intet er umuligt, siger Poul Kruse.