Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
PowerGear-Test: Pöttinger Jumbo 8540
Tilbage i midten af 2022 kom nyheden, at Pöttinger havde knækket koden til 25 mm snitlængde og arbejdet videre fra det, som den dengang nye 7000-serie havde, over til den nu nye 8000-serie, bare stærkere og med en kortere snitlængde. Det er i hvert fald, hvad vi har med i testen denne gang og skal have fundet ud af hvad kan i marken.
Det, der gør, at der kan opnås 25 millimeter snitlængde, ligger i knivene og rotoren, hvor der nu er 65 knive, mens rotoren er blevet stærkere med mere hærdet stål og en større diameter på 850 millimeter. For at få kapaciteten i top ligger nøglen i drivlinjen, og det er der, vi starter.
Den helt nye drivlinje med remtræk sparer tre vinkelgearkasser og reduktionsgearkasser i forhold til tidligere udgaver af vognen. Drivlinjen er konstrueret til at håndtere 500 hestekræfter, og det er også det, vi har spændt foran i denne test, hvor overførslen kan klare 3500 newtonmeter moment gennem hele linjen - og helt ud til bundkædernes aflæsning bagpå, hvor der nu er to gear.
Det betyder, at når jeg kører, skal fokus bare være på Isobus-skærmen og dens belastning af bæltet, som kan finjusteres efter behov i forhold til, hvor stærk traktoren er foran. Det er nemt, og man må bare sige, at de 500 hestekræfter er på arbejde, når der klemmes til igennem skåret.
Komprimering
Noget der gør arbejdsdagen endnu lettere er, at læsset ikke bare kan komprimeres, men at det gøres automatisk.
Der sidder en todelt frontplade, der er hydraulisk og kan øge kapaciteten med 4-5 kubikmeter uden at ændre på vognen.
Frontpladen indeholder en sensor, der måler læssetrykket, hvilket muliggør en højere komprimeringsgrad end tidligere, og det mærkes i marken. Det kræver helt klart den rette indstilling til det rette græs og rette tidspunkt på dagen for at få den fulde udnyttelse, men det fungerer hammergodt i praksis.
Vognen tilbyder tre forskellige læssemetoder: let last, mellem komprimering og høj komprimering, og under hver af de tre modes kan man indstille trykket, man ønsker, før pladen skal bevæge sig.
I alt græs kan vognen komprimere sådan, at græsset vælter over siden, og derfor kræves det rette tryk afhængigt af græssets beskaffenhed, er det tørt eller vådt. Men ellers sker det hele automatisk, og man kan bare rette synet fremad og følge med på skærmen, mens den fylder vognen selv. Finder man den rette indstilling, kan man ikke fylde den bedre selv manuelt.
Ny opbygning
Hele opbygningen af denne nye Jumbo er helt ny. Undervognen er hydraulisk, og der er både en vej- og markmode, som automatisk skifter, når pickuppen sættes i funktion eller ej. Den hydrauliske undervogn følger rigtig godt med, hvilket gør det dejligt at køre med.
Når man først har sine indstillinger og en pickup, man næsten ikke skal tænke over, og som er konfigureret via knapperne i kørehåndtaget i traktoren, bliver det meget nemmere. Med auto fyldning og alle oplysninger på skærmen, kan du bare kigge fremad og køre afsted uden spildtid ved at holde stille.
Kun når knivene skal slibes med autocut-funktionen, som blot skal sættes i gang, er der behov for et kort ophold. Men det er et godt ophold for at tjekke vognen og knivene efter, hvis man gør det hver tredje til sjette time, synes jeg.
Konstruktionen er også blevet kortere, hvilket giver mulighed for mere volumen. Det skal vi undersøge nærmere, men gulvet er blevet sænket i fronten, og ved at komprimere vognen bedre, får man en større volumen.
Konklusion
Man må sige, at der er sket en klar forbedring med den nye generation af Jumbo-vogne. De er uden tvivl bedre end de gamle modeller.
Powerbæltet giver nye fordele både i forhold til kapacitet og håndtering af de trælse klumper, der opstår, når græsset bliver rullet eller i forageren. Jo, jeg fik da stoppet den et par gange, men det var også med max pres på, og for det meste var det traktoren, der hev efter vejret.
Så 500 heste kan godt tæmmes, og vognen kan sagtens køre med færre hestekræfter; ellers kan man bare vælge en mindre model.
Den automatiske fyldning kan jeg godt lide. Det er dejligt at kunne læne sig tilbage og lade vognen gøre arbejdet, og at den så også kan komprimere læsset. Det fungerer nu godt.
God aflæsning af selve læsset gør det endnu bedre, når vi kan holde os på omkring ét minut med aflæsning. Det, at aflæsningen sker i to trin, hjælper meget med at tage den tunge opstart af læsset, og det høje gear får fut under den og læsser af tæt på, hvad en frakørselsvogn kan.
Undervognen er god og velafstemt med vognen. Det er faktisk svært at finde noget, der direkte er skidt, bortset fra drejeradiusen, som hæmmer den lidt. Det hjælper heller ikke at have en stor traktor foran, da det gør den mindre fleksibel, men det mærkes mest i forageren.
Kapaciteten er høj på sådan en vogn. For når man kan køre gennem et fint 1. slæt skår med 10-15 kilometer i timen og en snitlængde på 25 millimeter, sker der noget.
Det er også besparende, når jeg i gennemsnit lå på 30 l/t i brændstof med en Fendt 1050 foran. Med vejkørsel og det hele giver det nogle billigere foderenheder. Hvordan længden af græsset påvirker køerne kontra snitlængde med finsnitter som ligger under den halve længde, vil jeg ikke gøre mig klog på. Men besparende er det når der i mange tilfælde kun skal to mand til at holde det kørende, samt en snitlængde der kommer tættere på hvad finsnitterne max plejer at køre med lige over 20 millimeter.
Jeg ser vognen på kvæggården, hvor de i forvejen kører gylle, har en større traktor, der kan tilpasses en snittervogn, og man kan få flere timer ud af traktoren. Eller der, hvor biogasanlægget kan se den korte snitlængde som en fordel.
Importørkommentar: Af General Manager Pöttinger Scandinavia: Lars Andreasen
Testen giver et retvisende billede af det vi ser i praksis.
En snittervogn med kortsnitlængde, der også har kapacitet.
Den er velegnet til landbrug og maskinstationer samt biogas, hvilket også nævnes i testen.
Vigtigt er at vognen via transmissionen kan indstilles til forskellige traktorers effekt.
Den kræver ikke en traktor med uanede mængde hestekræfter, for at opretholde den korte snitlængde samt kapacitet.
Transmissionen er konstrueret til effektbehov fra godt 200- til 500 hk.