Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Danish Crown Beef øger salget af mærkevarer - men afregningen falder
Danskerne køber langt flere oksekødsprodukter med et Danish Crown-logo på, det skriver Danish Crown Beef, som har øget sit salg af produkter med egne logoger med 150 procent i de første seks måneder af regnskabsåret sammenlignet med samme periode sidste år.
- Vi er i høj grad lykkedes med at få en øget synlighed i køledisken. Det er en flot udvikling, vi ser, selvom forbrugerne har foretrukket vores billigere produkter til gryderetter og burgere, mens vi har kæmpet for at holde priserne på de dyrere udskæringer som mørbrad og oksefilet, siger administrerende direktør i Danish Crown Beef, Finn Klostermann.
Med et øget salg af egne brands i supermarkederne, bygger Danish Crown Beef videre på en positiv udvikling, og der skal endnu mere fart på strategien om højere forædling, som også flugter med Danish Crown koncernens overordnede strategi meddeler slagteriet.
- Der er efterspørgsel efter dansk kød og produkternes gode historie. Vi ser, at vores andelsejere er villige til at investere i den grønne omstilling, og det vil smitte positivt af på salget af oksekød. Vi skal arbejde målrettet på at positionere os i forhold til importeret kød på det danske marked. Det kræver yderligere markedsføring og innovation, men det er vejen til at skabe højere værdi på produkterne til gavn for landmanden, siger Finn Klostermann.
Udviklingen i salget af produkter med et Danish Crown-logo på er meget positivt, siger Group CEO i Danish Crown, Jais Valeur. Han peger på, at det er et signal om, at koncernstrategien virker.
- Der bliver lavet et meget flot stykke arbejde i Danish Crown Beef omkring branding og innovation. Den udvikling investerer vi fortsat i, og vi arbejder hårdt på, at endnu flere danske forbrugere vælger produkter fra Danish Crown. Dansk okse- og kalvekød i vores brand står stærkt i markedet, og den position vil vi udvikle yderligere, siger Jais Valeur.
Faldende afregning
For de første seks måneder af regnskabsåret falder Danish Crown Beefs omsætning med seks procent til 2,95 milliarder kroner, hvilket særligt skyldes lavere salgspriser på huder til læderproduktion samt lavere salgspriser på biprodukter. Den lavere omsætning betyder også, at den gennemsnitlige afregning til ejerne er faldet fra 31,7 kroner pr. kilo til 27,9 kroner pr. kilo, hvilket svarer til 12 procent.
- Vi har været udfordret af et svagt hudemarked, som bremsede hårdt op især indenfor læder til bilmarkedet. Samtidig har salget af biprodukter været præget af lavere priser. Vi har også set et anderledes tysk marked, hvor der er øget efterspørgsel på tysk kød med en velfærdshistorie, og det har krævet investeringer særligt på landet, som markedet ikke fuldt ud er klar til at betale for, så det har også kostet på indtjeningen, forklarer Finn Klostermann.
Dog ser han en forbedring af særligt markedet for huder, der ligesom biprodukterne også er på vej mod et prisløft.
- Vi skal have hævet priserne, så vi kan afregne landmanden bedre. Efter en svær vinter begynder det at lysne på flere fronter. Den seneste måned har vi leveret små løft i afregningen, og vi tror på, at vi vil se yderligere forbedringer i de kommende måneder i takt med, at vi får løftet priserne på alle vores produktgrupper, siger Finn Klostermann.