Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Stabile foderblandinger sikrer ædelysten
Høj foderkvalitet er en af de vigtige parametre, når grovvarevirksomheden BAT Agrar vil gøre en positiv forskel for sine kunder, og derfor begrænser BAT Agrar udskiftningen af ingredienser, selvom en radikal ændring af fodermidler kan være den billigste måde at leve op til det aftalte indhold.
- Vi har fokus på at sikre mindst mulig variation i blandingerne fra den ene leverance til den anden. Vi tager for eksempel ikke rug ind og ud, for så ved vi, at dyrene reagerer på det, siger direktør Martin Lauridsen BAT Agrar.
Han erkender, at det giver et smallere bånd at optimere inden for, og at foderet dermed også bliver dyrere og dermed går ud over BAT Agrars fortjeneste.
- Men vi har fast tro på, at gode oplevelser betyder, at kunderne bliver hos os, siger han.
Og trods BAT Agrars tilgang oplever han, at BAT Agrar er prismæssigt meget konkurrencedygtig.
- Vi ser det især hos de kunder, som indgår partnerskabsaftaler med andre grovvareselskaber. De betaler nogle gange en høj pris for partnerskabet, oplever Martin Lauridsen.
Salgsoptimering
Martin Lauridsen fortæller at BAT Agrars sælgere jævnligt støder på konkurrenter, som sælger foder med udgangspunkt i det, de kalder salgsoptimeringer.
Det er foderoptimeringer, som lever op til de aftalte specifikationer i kraft af attraktive råvarer, men hvor det reelle råvareindhold er meget anderledes i det foder, som kunderne får leveret.
- Der er ikke noget forkert i det, for blandingerne overholder den aftalte optimering, siger Martin Lauridsen.
Til gengæld ved han, at dyrene reagerer på den slags.
Og det bekræfter en af BAT Agrars trofaste kunder, som er kendt for meget flotte produktionsresultater.
41,6 fravænnede grise
Mette og Anders Lundsgaard har drevet landbrug siden 2005 med 570 søer og produktion af syv kilos grise. Produktiviteten er 41,63 fravænnede grise pr. årsso og det er så bemærkelsesværdigt flot, at parret netop er hædret for femte gang for at have den højeste effektivitet i Porcus' fokusgrupper.
Desuden arbejde Mette Lundsgaard ved siden af som rådgiver i praktisk svineproduktion.
Og for Mette Lundsgaard spiller foderet en vigtig rolle.
- Jeg lægger vægt på, at vi får leveret samme foderkvalitet hver gang, for jeg hader, når søerne ikke æder op, for så kan de ikke præstere, som de skal, siger Mette Lundsgaard.
Hun har handlet med BAT Agrar i mange år, men har tidligere prøvet andre leverandører. Og det har bekræftet hende i, at hun helst vil handle med BAT Agrar.
- De seneste år har jeg ikke en gang spildt andre foderfirmaers tid med at indhente priser. Men jeg har en konsulent til at vurdere, om BAT Agrars priser er rigtige, og det er de, siger Mette Lundsgaard.
Hun vil også gerne rose BAT Agrars kundeservice
- Det er ikke tit, jeg snakker med dem på kontoret. Men det er altid en god oplevelse, når jeg gør det. Medarbejderne giver besked og stiller spørgsmål. Og man er ikke i tvivl om, at man er kunde i deres butik, siger Mette Lundsgaard.
Mange slags merværdi
Dermed bekræfter Mette Lundsgaard ifølge Martin Lauridsen den filosofi, som BAT Agrar forsøger at efterleve.
Det handler om, at BAT Agrar vil gøre en positiv forskel for sine kunder.
- Vi skal bringe merværdi ind i enhver handel. Det kan være i form af kvalitet, rådgivning, service, pris og meget mere. Der er nærmest ingen grænser, men det skal være sådan, at efter en handel er der to tilfredse parter, siger han og tilføjer, at BAT Agrar lever af tilfredse kunder.
- Vores rettesnor hver dag, når vi møder ind, er, at vi er nødt til at være lidt bedre end andre - for ellers kan kunderne lige så godt vælge en anden leverandør, siger han.
Indsatsen har resulteret i, at mange kunder har handlet med BAT Agrar (og tidligere ATR) i mange år.