Lyt til artiklen:

Erhvervet bakker op om klimamærke

00:00
Hastighed: ???x
03:04

Torsdag har en arbejdsgruppe om et kommende klimamærke præsenteret arbejdet for Fødevareministeren.

Mærket skal hjælpe danske forbrugere med at træffe et klimarigtigt fødevarevalg, og til at udvikle klimamærket blev der nedsat en arbejdsgruppe bestående af Fødevarestyrelsen samt repræsentanter fra detailbranchen, fødevarebranchen og forbrugerorganisationer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arbejdet med mærket, og anbefalingerne, har øjensynligt været givtigt for de involverede; i hvert fald lyder det fra Dansk Industri:

- Et officielt klimamærke på fødevarer er et godt supplement til de officielle kostråd og vil bidrage til den grønne omstilling af danskernes kost ved at hjælpe forbrugerne til at træffe oplyste valg, når de står i indkøbssituationen, siger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer.

Han roser desuden samarbejdet med de andre deltagere, som sammen er nået til enighed om metoder og datagrundlag for en mærkning.

Ros til grundlaget

Datagrundlaget bliver en livscyklusanalyse, hvis ellers politikerne følger arbejdsgruppens anbefalinger, og dét vækker glæde i DI.

- Hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling og lykkes med at reducere klimabelastningen af danskernes forbrug, er det afgørende, at vi samarbejder og finder løsninger i fællesskab. Det har vi gjort nu. Vi har fået en fælles forståelse af, hvordan fødevarernes klimaaftryk skal beregnes og mærkes, og vi får en officiel regnemetode og database, alle kan bruge, siger Leif Nielsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han bakkes op af Landbrug & Fødevarer, der også har siddet med i arbejdsgruppen.

- For os er det centralt, at Danmark får en opgørelsesmetode, som flugter med den, der arbejdes med i EU. Derudover er det rigtig godt, at virksomhederne får mulighed for at beregne det specifikke klimaaftryk for deres egne produkter. Det vil nemlig give det mest retvisende billede af produkternes klimaudledning, og være et incitament til at gøre det endnu bedre, siger Niels Peter Nørring, klimadirektør i Landbrug & Fødevarer.

Revurdering

Landbrug & Fødevarer er også glade for, at der i anbefalingerne til det nye mærke står, at det bør evalueres med henblik på at kunne tilføje flere miljøparametre til grundlaget.

- Det er derfor vigtigt, at der i det videre arbejde med klimamærket kommer større fokus på ernæringen i fødevarerne. Det er vigtige elementer, som vi stadig mangler at få adresseret, siger Niels Peter Nørring, som suppleres af Sibylle Kyed, Økologisk Landsforenings landbrugs- og fødevarepolitiske chef:

- Vi er særligt glade for, at arbejdsgruppen anbefaler, at man ved første evaluering af klimamærket vil vurdere, om det er muligt og aktuelt at tilføje flere miljøparametre, og at der er i den forbindelse, er igangsat et forskningsprojekt ved Aarhus Universitet, som blandt andet har fokus på suboptimering af forskellige miljøparametre samt dyrevelfærd. Vi glæder os også over, at kommunikationsindsatsen for klimamærket vil have fokus på, at ensidigt fokus på klima ikke garanterer bæredygtighed, og at den kommunikation skal gøre forbrugerne opmærksomme på, at mærket ikke erstatter, men supplerer andre mærker som for eksempel ø-mærket og nøglehulsmærket, siger Sibylle Kyed i en pressemeddelelse.