Lyt til artiklen:

13 milliarder til minkbranchen er nu godkendt af EU

00:00
Hastighed: ???x
07:35

Europa-Kommissionen har inden for rammerne af EU's statsstøtteregler godkendt en dansk ordning på cirka 1,74 milliarder euro - cirka 13 milliarder danske kroner til fordel for minkavlere og tilknyttede virksomheder for at kompensere dem for de foranstaltninger, der er truffet i forbindelse med coronavirusudbruddet. Det skriver komissionen i en pressemeddelelse og henviser til, at det er besluttet efter modtagelse af en fuldstændig anmeldelse fra Danmark den 30. marts 2021.

Ledende næstformand Margrethe Vestager, der er ansvarlig for konkurrencepolitikken, siger i pressemeddelelsen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den danske regering traf indgribende foranstaltninger for at hindre spredningen af nye coronavirusvarianter og nye virusudbrud i minkfarme, da de udgjorde en alvorlig fare for folkesundheden i og uden for Danmark. Den ordning på 13 milliarder danske kroner, som Kommissionen har godkendt, vil gøre det muligt for Danmark at kompensere minkavlere og følgeerhverv for det tab, de har lidt i den forbindelse. Vi arbejder fortsat tæt sammen med medlemsstaterne for at sikre, at nationale støtteforanstaltninger kan iværksættes så hurtigt og effektivt som muligt i overensstemmelse med EU-reglerne.

Den danske støtte

I pressemeddelelsen skriver Europa-Kommissionen:

Efter opdagelsen af flere muterede varianter af coronavirus blandt mink i Danmark og deres hurtige udbredelse i begyndelsen af november 2020 meddelte de danske myndigheder, at de havde til hensigt at aflive alle mink i Danmark. For at undgå en lignende situation i 2021 udstedte regeringen også et forbud mod at holde mink indtil 2022.

Danmark indgav den 30. marts 2021 en fuldstændig anmeldelse til Kommissionen vedrørende en dansk ordning for erstatning til minkavlere og følgeerhverv henset til de betydelige økonomiske konsekvenser og det tab af arbejdspladser, som de ekstraordinære foranstaltninger medførte. Ordningen består af to foranstaltninger:

- Den første foranstaltning har et budget på cirka 1,2 milliarder euro (9 milliarder danske kroner) og har til formål at kompensere minkavlere for det midlertidige forbud mod at holde mink.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den anden foranstaltning har et budget på cirka 538 millioner euro (4 milliarder danske kroner) og skal støtte minkavlere og dertil knyttede følgeerhverv, som er villige til at afgive deres produktionsanlæg til staten.

Støtte som led i begge foranstaltninger vil have karakter af direkte støtte.

Erstatning og midlertidigt forbud

Den direkte kompensation for forbuddet mod minkavl vil dække alle faste omkostninger for de minkavlere, der midlertidigt nedlægger produktionen, indtil forbuddet mod minkhold ophæves den 1. januar 2022. Denne periode kan forlænges med et år.

Kommissionen har vurderet foranstaltningen efter artikel 107, stk. 2, litra b), i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), som giver Kommissionen mulighed for at godkende statsstøtteforanstaltninger, som medlemsstaterne træffer for at kompensere bestemte virksomheder eller specifikke sektorer for tab, der opstår som følge af usædvanlige begivenheder.

Det er Kommissionens opfattelse, at coronavirusudbruddet kan betragtes som en sådan usædvanlig begivenhed, da der er tale om en ekstraordinær hændelse, som ikke kunne forudses, og som har betydelige økonomiske konsekvenser. Ekstraordinære tiltag, som medlemsstaternes iværksætter for at modvirke fremkomsten af nye coronavirusvarianter og forhindre nye udbrud, såsom det midlertidige forbud mod minkhold, og ordninger, hvorefter der kan ydes erstatning for tab, der forvoldes som følge af disse tiltag, er følgelig berettigede.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kommissionen finder, at den danske ordnet er egnet til at yde minkavlerne erstatning for det tab, som de har lidt, og som er direkte forbundet med coronavirusudbruddet, eftersom forbuddet mod at holde mink indtil 2022 kan betragtes som en skade, der er direkte forbundet med den usædvanlige begivenhed.

Kommissionen er ligeledes af den opfattelse, at foranstaltningen står i et rimeligt forhold til formålet, da en uafhængig taksationskommission, der nedsættes af den danske fødevarestyrelse, og som refererer direkte til styrelsen, vil foretage en vurdering af de nødvendige faste omkostninger og driftsomkostninger til vedligehold på de enkelte bedrifter i nedlukningsperioden, herunder ved inspektioner på stedet. Herved sikres det, at erstatningen kun dækker minkavlernes faktiske tab.

Støtte til avlere og følgeerhverv for anlæg

Inden for rammerne af støtteordningen til minkavlere og dertil knyttede følgeerhverv, som er villige til at afgive deres produktionsanlæg til staten, kan der ydes erstatning til minkavlere, der afgiver deres produktionsanlæg til den danske stat med henblik på at omstrukturere en branche, der kan være grobund for nye coronavirusvarianter, som vil kunne forlænge den nuværende krise og forstyrre Danmarks økonomi. Erstatningen vil blive beregnet på grundlag af to tabsposter for minkavlerne: i) deres indkomsttab i en tiårig periode og ii) restværdien af deres kapitalapparat (bygninger, maskiner osv.).

Virksomheder, der i vidt omfang er afhængige af minkproduktion, vil også være berettiget til støtte inden for rammerne af denne ordning (specialiserede fodercentraler og leverandører af foder, pelserier, minkauktionshuset Kopenhagen Fur og så videre). En taksationskommission vil sikre sig, at de opfylder en række betingelser, navnlig at mindst 50 procent af virksomhedens omsætning i 2017-2019 skal hidrøre fra handel med danske minkproducenter, og at virksomhedens produktion ikke umiddelbart kan omlægges til anden aktivitet. Støtten vil svare til værdien af den del af virksomheden, der ikke umiddelbart kan omlægges til anden aktivitet.

En forudsætning for at modtage støtte som led i denne ordning er, at staten overtager aktiverne (alt produktionsudstyr, stalde, maskiner osv.), som ikke længere vil være til rådighed for avlerne eller tilknyttede erhverv.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kommissionen har vurderet foranstaltningen efter EU's statsstøtteregler, særlig artikel 107, stk. 3, litra b), i TEUF, som giver Kommissionen mulighed for at godkende statsstøtteforanstaltninger, der iværksættes af medlemsstaterne for at afhjælpe en alvorlig forstyrrelse i deres økonomi. Kommissionen nåede frem til, at den danske ordning er i overensstemmelse med principperne i EU-traktaten og er rettet mod at afhjælpe en alvorlig forstyrrelse i den danske økonomi.

Kommissionen har lagt til grund, at der inden for rammerne af den danske ordning kan ydes støtte, der er direkte forbundet med behovet for at afhjælpe en alvorlig forstyrrelse i Danmarks økonomi, og ordningen kan fremme den europæiske og globale indsats for at få bugt med pandemien bl.a. ved hjælp af effektive vacciner ved at omstrukturere en branche, der kan være grobund for nye coronavirusvarianter. Kommissionen er ligeledes af den opfattelse, at foranstaltningen står i et rimeligt forhold til det formål, der forfølges med den, da den klare beregningsmetode og de anvendte forholdsregler sikrer, at støtten ikke går ud over det, der er nødvendigt. Beregningen af støtten er skræddersyet til minkbranchen og tilknyttede virksomheder navnlig på grundlag af repræsentative referencedata, individuelle vurderinger og acceptable værdiansættelses- og afskrivningsmetoder.

Kommissionen har derfor konkluderet, at foranstaltningen vil bidrage til at afbøde de økonomiske følger af coronavirusudbruddet i Danmark. Den er nødvendig og egnet til at afhjælpe en alvorlig forstyrrelse i en medlemsstats økonomi og står i rimeligt forhold dertil i overensstemmelse med artikel 107, stk. 3, litra b), i TEUF og de almindelige principper i de midlertidige rammebestemmelser.

På dette grundlag har Kommissionen konkluderet, at de to danske foranstaltninger er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler.