Lyt til artiklen:

Forbrugere er forskellige - bedrifter bliver forskellige

00:00
Hastighed: ???x
01:54

Formanden for Landbrug & Fødevarer Sektor for Kvæg, Christian Lund, talte på sektorens årsmøde om, at bedrifterne i kvægklyngen tilpasser produktionen til forbrugerne, som bliver mere og mere forskellige.

- Det er mange år siden, vi kunne snakke om forbrugeren som én - eller bare to typer. For det bliver mere og mere forskelligt, hvad forbrugerne gerne vil have, sagde Christian Lund.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han konstaterer, at kvægklyngen følger godt med.

- Jo mere forskellige forbrugerne bliver, jo mere forskellige bliver vores produktioner ude på gårdene. Det ser jeg som en kæmpe styrke. Nogle af jer koncentrer jer om at lave store mængder god klassisk mælk. Derhjemme laver jeg hjerte 2 mælk. Nogle af jer laver mælk med 1 hjerte eller med 3 hjerter. Nogle laver økologisk mælk, græsmælk eller noget helt tredje. Nogle laver kalvekød, mens andre laver naturpleje og oksekød. Sammen forsyner vi både det danske og det globale marked med lige præcis det, forbrugerne vil have. Fordi vi er dygtige - og ikke mindst fordi vi samarbejder, sagde Christian Lund og opfordrede de danske kvægbrugere til at være stolte over det og fortælle om det vidt og bredt.

Branding fra staldgangen

Christian Lund fremhæver, at landbrugets store andelsvirksomheder er enormt dygtige til at brande de produkter, landbruget producerer, men at branding af fødevarer i dag begynder helt ude på staldgangen ved landmændene.

- I er med til at brande erhvervet - og dermed vores produkter - på mange forskellige måder. For eksempel ved at fortælle de gode historier fra bedriften. Det er simpelthen så fantastisk at se, at så mange bedrifter bruger Facebook og andre sociale medier aktivt til at fortælle, hvad der sker på gårdene og åbne dørene for samfundet, sagde Christian Lund i beretningen på årsmødet.