Lyt til artiklen:

KMC bygger 5.000 kvadratmeter innovationscenter

00:00
Hastighed: ???x
02:15

Kartoffelmelscentralen, KMC, Skal positioneres som den fremmeste producent af kartoffelstivelse i verden, og til det formål bygger selskabet derfor et innovationscenter på 5.000 kvadratmeter i tre etager, det skriver KMC i en pressemeddelelse.

Bygningen skal rumme nye kontor- og laboratoriefaciliteter samt en udviklingsafdeling. Ambitionen er at sende Brande-virksomheden op i superligaen blandt stivelsesproducenter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Innovationscentret er et skridt på vejen mod, at vi bliver verdens mest innovative leverandør af kartoffelbaserede ingredienser. Vi har i forvejen de mest moderne produktionsanlæg, og nu får vi også de mest moderne udviklingsfaciliteter, siger Jesper Burgaard, administrerende direktør hos KMC.

KMC lander plus og investerer i innovationscenter

Se også:

KMC lander plus og investerer i innovationscenter

Kundefokus

Centeret har stået på ønskelisten i flere år, og udover at give plads til avancerede processer, så skaber det også nye muligheder for KMC´s kunder.

- Det bliver her, kunderne bliver sat fri af de daglige rammer og kan eksperimentere med ingredienser og processer. Her kan vi lave små produktioner i et højteknologisk miljø, hvor de kan tænke innovativt sammen med vores eksperter og forbedre deres egne produkter, siger Jesper Burgaard.

Flere ansatte

Byggeriet bliver også gavnligt for KMC´s ansatte, idet udviklingsafdelingen samles på samme etage, og det skaber nye muligheder for vidensdeling.

- Vi har en rigtig stærk organisation, og vores interne vidensdeling gør os unikke på markedet. Det vil vi styrke endnu mere, siger Jesper Burgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samtidig har KMC indtænkt en ekstra etage i projektet, som gør plads til endnu flere vidensmedarbejdere. For stivelsesmarkedet er i vækst, og der er stor efterspørgsel på kartoflens egenskaber. I 2022 slog KMC omsætningsrekord med en nettoomsætning på 2,3 milliarder kroner, og næste år er forventningerne endnu højere.

- Den plantebaserede dagsorden buldrer derudad, og vi har en stærk tro på fremtiden. Vi har en forretningsmodel som tager udgangspunkt i kartoflen, og som kan levere fremtidens løsninger for vores kunder og klimaet, siger Jesper Burgaard.