Lyt til artiklen:

Ældre slider holder gang i Forsvaret

00:00
Hastighed: ???x
02:23

Normalt ser man helikoptere flyve over træer og lygtepæle i hastig fart, og ikke under dem og med en fart på kun 10 kilometer i timen.

Det er også normalt at Forsvarets redningshelikoptere EH101, står for redningsopgaverne og troppetransport. Det blev der dog lavet om på i sidste uge, da en af Forsvarets EH101 helikopter, selv måtte kalde efter hjælp, da den måtte nødlande i øvelsesterrænet nær Holstebro.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Nødlandingen skyldtes at der var en mulig brand i en af de tre motorer på helikopteren, der var heldigvis ingen besætningsmedlemmer der kom til skade. Men helikopteren skulle nu transporteres på værksted ved flyvestationen i Karup.

rich-media-2
Den lange tur hjem forgik med 10 kilometer i timen, og meget på offentlig vej. Foto: Flyvevåbnet.

Ældre slider måtte i arbejde

En Mercedes-Benz MB Trac fra starten af 80'erne måtte i gang med at slæbe EH101 helikopteren fra Holstebro, og hjem på værkstedet ved Flyvestation Karup, for at få kigget helikopteren efter for skader og reparation.

Da helikopteren først blev transporteret en uge efter nødlandingen, var det fordi at en korrekt rute skulle planlægges. Helikopteren er nemlig knap syv meter høj, og den skulle nødig komme i karambolage på turen. Derfor blev en blanding af offentlig asfalt veje og grusveje planlagt ind.

MB Trac traktorerne kender vi godt her hjemme i landbruget, men det er faktisk mest store fabrikker, og ja Forsvaret der har brugt dem i stor stil til slæbeopgaver. Selv denne MB Trac 700 som bruges i operationen, har tjent sig godt hjem i alle de år den har været i brug ind til nu.

Den MB Trac 700 som Forsvaret bruger, er ikke i de originale MB Trac Farver, og det skyldes jo selvfølgelig at den skulle være mere kamuflerende

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Her er en MB Trac i de originale farver. Foto: Esben Henneberg Nielsen.
GPS-styring i høsten med strejf af 80'erne

Se også:

GPS-styring i høsten med strejf af 80'erne

rich-media-6
Der måtte skæres lidt til for at få plads til den syv meter høje helikopter. Foto: Flyvevåbnet.

Om EH101

EH101 Helikopterne er fremstillet af AgustaWestland, og de fløj første gang i 1987. Danmark købte 14 helikopterstel i 2001, og EH101 helikopterne har været i drift i Danmark siden 2007.

De sidste af Flyvevåbnets EH101 helikoptere blev leveret i 2010. Efter startvanskeligheder og problemer med levering af reservedele indledningsvist er EH101 nu blevet en pålidelig maskine.

EH101 Merlin helikopterne har hjemme i Eskadrille 722 under Helicopter Wing Karup.

rich-media-7
Igennem byer fik folk til at dreje hovedet en ekstra gang. Foto: Flyvevåbnet.