Abonnementsartikel
Den tyske økologiske produktion halter efter forbrugerefterspørgslen. Det åbner mulighed for øget dansk eksport.
28 danske økologiske virksomheder mødtes derfor i denne uge med fem tyske supermarkedskæder på denne danske ambassade i Berlin.
- Det var en anledning for de danske virksomheder til at møde indkøbere for supermarkedskæder, som de ellers aldrig ville kunne komme igennem til.
- Vi er positivt overraskede over, at de magtfulde og store tyske indkøbere viste reel interesse også overfor de mindre danske virksomheder, fortæller Klaus Bentzen, eksportchef i Økologisk Landsforening.
Stort potentiale
Potentialet på det tyske marked vurderes som stort, selvom markedet er mere prisorienteret og stærkere påvirket af den igangværende finanskrise. Den hjemlige produktion har nemlig ikke været i stand til at matche efterspørgselen.
I årene 2000 til 2006 er omsætningen på økologiske fødevarer i Tyskland steget med 129 procent, mens produktionen kun steg med 51 procent.
Fra virksomheden Fields of Flavour vurderer man mødet med de tyske supermarkeder Lidl, Kaisers Tengelmann, Familia, Alnatura og Norma som positivt:
- Det var konstruktivt, intensivt og en god måde at få de tyske indkøbere i tale på og dermed få afklaret, om en kunde er noget, man skal arbejde videre med, siger Thomas Hartmann, Fields of Flavour.
Eksportfremstødet blev organiseret i samarbejde mellem Den Danske Ambassade i Berlin, Danmarks Eksportråd og Økologisk Landsforening, og er en del af en langsigtet indsats for at hjælpe små og mellemstore økologiske fødevarevirksomheder ud på verdensmarkedet.