Lyt til artiklen:

Debat: Transport og landbrug kan hjælpe hinanden med at reducere CO2-udledningen

00:00
Hastighed: ???x
04:21

Både landbruget og transportsektoren står over for betydelige udfordringer med at reducere CO2-udledningen. Udfordringerne blev afspejlet af en diskussion mellem Socialdemokratiet og støttepartierne, der kom ud i en svær diskussion om prioritering mellem de to sektorer i den forløbne uge. Men i stedet for enten-eller burde man sige både-og, for der findes løsninger, som kan bidrage med massive CO2-reduktioner i både landbrug og transport på samme tid.

Løsningen hedder biogas. Når biogas benyttes i lastbiler, sker der en CO2-reduktion i både landbruget og transporten. Metan fra gylle opsamles i biogasanlæggene, så den ikke belaster klimaet. Når biogassen derefter benyttes som grønt brændstof i transporten, erstatter den fossil diesel. Løsningen har altså både en effekt i forhold til landbrugets udledning af metan og den tunge transports udledning af CO2 fra fossilt brændstof.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Massive CO2-reduktioner for pengene

Løsningen er også økonomisk særdeles fornuftig set i forhold til klimaeffekten. I september 2021 begyndte den vestjyske transportvirksomhed HV-transport at anvende den hidtil største biogaslastbil på de danske veje. I det forløbne år har den 50 tons tunge lastbil kørt næsten i døgndrift og reduceret CO2-udledningen med 400 tons ved at fortrænge fossil diesel. Hvis man også indregner effekten af reduceret metanudledning fra den gylle, der har leveret biogassen, så stiger klimaeffekten til næsten 750 tons CO2-ækvivalenter.

Til sammenligning har Københavns kommune ifølge Klimamonitor besluttet at investere 205 millioner kroner i 278 el-køretøjer (lastbiler og mindre køretøjer) frem mod 2030 for at reducere udledningen med op til 1600 tons CO2.

Fire store biogaslastbiler kan altså levere samme CO2-reduktion som de 278 elkøretøjer, plus en betydelig drivhusgasreduktion i landbruget - vel at mærke til en samlet investering i biogaslastbilerne på cirka 5 millioner kroner Sådan omkring 200 millioner kroner billigere.

Godt for klimaet, landmanden og vognmanden

Det store fokus på el skyldes, at elmotoren er mere energieffektiv end en biogasmotor, men i de tunge lastbiler forringes effekten af, at ellastbilen skal slæbe rundt på et seks tons tungt batteri, så bilen mister lasteevne - og samtidig skal der bruges mange timer på at oplade batteriet. Biogaslastbilen har ikke et tungt batteri på ladet, så den kan køre med fuld last, og den kan arbejde i døgndrift uden at skulle stå stille og lade op i flere timer. Så biogaslastbilen kan levere et stort transportarbejde, samtidig med at den leverer massive CO2-reduktioner.

Men kan vi så lave nok biogas til de mange lastbiler på vejene? Svaret er klart: Ja, det kan vi. Ifølge en undersøgelse, som Syddansk Universitet har udarbejdet for Energistyrelsen [link: https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Bioenergi/energiafgroedeanalysen_med_bilag.pdf ], er der mere end rigelige ressourcer af halm, husdyrgødning, madaffald og organisk industriaffald, så der kan laves meget mere biogas, end der er behov for i industrien og energisektoren, og dermed også til den tunge transport.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Halvdelen af dieselforbruget

Biogas kan realistisk erstatte tæt på halvdelen af dieselforbruget i den tunge transport i 2030. Med udgangspunkt i VE-direktivets CO2-værdier for biogas, giver det en samlet reduktion på 1,5 millioner tons i transporten og landbruget, heraf cirka 750.000 tons i landbruget. Herudover kan biogasanlæggene indfange 360.000 tons biogen CO2, der kan anvendes til enten CO2-lagring eller fremstilling af Power-to-X brændstoffer, så potentialet er enormt.

Ifølge Energistyrelsens seneste fremskrivning vil 79 procent af lastbilbestanden fortsat køre på diesel i 2035, og selv elbranchen i form af Greenpower Denmark har meldt ud, at kun cirka halvdelen af lastbilerne kan køre på el og brint midt i 2030'erne. Derfor vil det være oplagt at bane vej for, at transportmarkedet og landbruget kan hjælpe hinanden med at reducere CO2-udledningen langt tidligere.