Lyt til artiklen:

Valgkamp øger flæskeproduktion

00:00
Hastighed: ???x
02:33

Valgflæsk er ikke det værste. I hvert fald ikke på tallerkenen. Og for mange kantiner og spisesteder er det blevet en tradition, at der skal serveres stegt valgflæsk, når der er kommunal- eller folketingsvalg. Det er en tradition de er glade for hos Danish Crown, men også en, der stiller krav til planlægningen. Det skriver Danish Crown i en pressemeddelelse.

Brystflæsket der bruges til stegt flæsk er nemlig også en eftertragtet vare til blandt andet bacon på flere eksportmarkeder, hvorfor produktionen på slagterierne skal planlægges ekstra godt i valgtider. Derfor har Danish Crown også forberedt sig siden sommerferien, fortæller Søren Overgaard, ansvarlig for salget til foodservice i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi skylder nok De Radikale en lille tak for at give os så langt et varsel. I samme øjeblik valget var udskrevet, gik vi i gang med at planlægge nedfrysningen af ekstra flæsk til vores kunder, så det er lige før, jeg vil kalde valgdagen en lille juleaften for os, når det kommer til både planlægning og koordinering med kunderne, siger han.

Flerdoblet salg op til valg

Ved seneste kommunalvalg i november 2021 blev der solgt to en halv gange så meget flæsk de sidste to uger op til valget. Alligevel havde flere steder udsolgt på valgdagen, og det husker indkøberne.

- De fleste almindelige forbrugere venter helt naturligt med at købe deres flæsk indtil valgdagen eller tidligst et par dage før, så der sørger vi for, at detailhandlen er godt forsynet. Vores kunder i foodservice er lidt tidligere ude. Mange vælger at bestille deres flæsk på frost, så de er sikre på at få det, de skal bruge, fortæller Peter Bendixen, der er ansvarlig for salget til de danske detailbutikker hos Danish Crown.

Det er dog en forholdsvis ny ting, at valgflæsk er mere end et synonym for politikernes mange løfter under en valgkamp. Det vandt, ifølge Danish Crown, for alvor frem i 90´erne, hvor en del kroejere, der lagde lokaler til valghandlingen, så en god forretning i at sælge stegt flæsk til vælgerne.

- I mine øjne er det er jo typisk dansk at skabe en tradition, hvor vi spiser noget helt bestemt på en given dag. Stegt flæsk med persillesovs og kartofler er aldrig gået af mode, og siden det blev kåret til Danmarks nationalret i 2014, har vi faktisk set et stigende salg af stegeflæsk. Når der så er valg, ser vi et boom i salget, fordi flere og flere danskere markerer valgaftenen med stegt flæsk, og en del kantiner og restauranter sætter det på menuen på valgdagen, og det klager vi bestemt ikke over, siger Peter Bendixen.