Lyt til artiklen:

Arla udbetaler halvårlig efterbetaling til andelshavere for første gang

00:00
Hastighed: ???x
06:27

Arla-koncernens samlede omsætning nåede 6,38 milliarder euro - svarende til godt 47 milliarder kroner - i første halvår 2022, hvilket er en stigning på 17 procent sammenlignet med 5,44 milliarder euro i første halvår 2021.

Det skriver Arla i en pressemeddelelse.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Heri skriver koncernen, at udviklingen næsten udelukkende skyldes betydelige prisstigninger i Arlas detail og foodserviceforretning samt råvarehandel.

Arla-indtjeningen - som måler den værdi, Arla skaber pr. kg ejermælk - var 49,6 eurocent. Resultatandelen var på tre procent, og i overensstemmelse med Arlas nye konsolideringspolitik vil andelsselskabet for første gang udbetale en halvårlig efterbetaling til andelshaverne på 1 eurocent pr. kg mælk baseret på mælkeindvejningen i første halvdel af 2022.

Stigende mælkepris

Arlas gennemsnitlige aconto-mælkepris til andelshaverne steg med 30,9 procent i første halvdel af 2022 sammenlignet med samme periode i 2021 og fortsatte med at stige hen over sommeren. På grund af betydelige og fortsat stigende omkostninger på gårdene samt usikkerheden skabt af de nuværende globale markedsforhold har den højere mælkepris dog endnu ikke medført en stigning i mælkeproduktionen.

Arlas mælkemængde faldt til 6,8 milliarder kg sammenlignet med 7,0 milliarder kg i samme periode sidste år, hvilket følger den globale tendens.

- Det er en ekstraordinær tid, både for vores andelshavere og for virksomheden, da såvel fødevareindustrien som landbruget i høj grad er eksponeret for inflationspresset. Det glæder mig, at vi har kunnet løfte aconto-mælkeprisen for vores landmænd og derved hjælpe dem med deres øgede produktionsomkostninger. Vi er nu også i stand til at levere vores første halvårlige efterbetaling nogensinde som en støtte til blandt andet fremtidige investeringer i bæredygtighedstiltag på gårdene, udtaler CEO for Arla Foods Peder Tuborgh.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forventet nedgang i brandede produkter

I første halvdel af 2022 leverede Arlas strategiske brands en omsætningsvækst på 12,7 procent til 2.985 millioner euro primært drevet af prisstigninger. Som forventet faldt den volumendrevet salgsvækst med -0,1 procent, efterhånden som forbrugerne tilpassede deres indkøbsvaner. Arla-brandet fastholdt niveauet med et fald i den volumendrevet salgsvækst på -0,1 procent og leverede en omsætning på 1.775 millioner euro.

- Ruslands invasion af Ukraine har ud over de humanitære konsekvenser medført et betydeligt pres på globale markeder, forsyningskæder og virksomheder. Det har været medvirkende til en accelererende inflation for vores og mange andre industrier. Samtidig har den nuværende globale udbudsknaphed på mælk resulteret i en markedssituation, hvor råvaremarkedet lagde markant pres på vores detailproduktsmarginer i første halvdel af 2022, siger CFO i Arla Foods Torben Dahl Nyholm.

Arlas foodservice-forretning fortsatte sin positive udvikling i både Europa og internationalt og er nu over niveauet fra før coronakrisen. Den volumendrevne salgsvækst var 19 procent, hovedsageligt drevet af det danske og britiske marked og af Arla Pro og Lurpak.

I Arlas europæiske og britiske forretningssegment steg omsætningen til 3.535 millioner euro sammenlignet med 3.199 millioner euro i samme periode sidste år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I Arlas internationale forretningssegment vækstede omsætningen til 1.226 millioner euro sammenlignet med 1.037 millioner euro i samme periode sidste år og den volumendrevet salgsvækst i strategiske brands var 3,8 procent, hovedsageligt fra markeder som Mellemøsten og Nordafrika, Sydøstasien og Rest of World (RoW).

Arla Foods Ingredients oplevede fortsat stor efterspørgsel på specialiserede valleprotein- og laktoseprodukter og leverede et ifølge Arla robust resultat i første halvår. Omsætningen endte på 460 millioner euro sammenlignet med 387 millioner euro i samme periode sidste år.

Global Industry Sales voksede kraftigt takket være høje markedspriser og leverede en omsætning på 1.161 millioner euro sammenlignet med 818 millioner euro i første halvdel af 2021.

Fortsat fokus på bæredygtig mejeriproduktion

I første halvdel af 2022 offentliggjorde Arla, at Science Based Target-initiativet har bekræftet, at selskabets bæredygtighedsmål stemmer overens med, hvad der kræves for at opfylde Paris-aftalens mål om at begrænse den globale opvarmning til under 1,5 grader. Arla underskrev også sin første store elkøbsaftale i Danmark om opførelse af fire nye solcelleanlæg med en forventet kapacitet på 250 GWh.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På gårdene indledte Arla et pilotforsøg, hvor 10.000 malkekøer på mere end 50 bedrifter i tre lande vil få det metanreducerende tilsætningsstof Bovaer i deres foder.

Forventninger til 2022

I lyset af det aktuelle inflationspres og den politiske uro, der påvirker den globale vækst negativt, forventer Arla, at andet halvår af 2022 bliver endnu mere udfordrende, da den globale mælkeproduktion forventes at falde yderligere. Dette vil bidrage til vedvarende høje priser på mejeriprodukter, hvilket sandsynligvis vil påvirke forbrugernes købekraft yderligere.

Arla justerer sine forventninger til omsætningen for hele 2022 til mellem 13,5 og 14,0 milliarder euro og til den volumendrevet salgsvækst til mellem -2,0 og -3.0 procent. Gearingen ved årets udgang anslås til 2,7-3,1 og nettoresultatandelen til 2,8-3,0 procent.

- 2022 er fortsat præget af volatilitet og inflation, hvilket forværres af Ruslands invasion af Ukraine. Forbrugernes adfærd er fortsat påvirket på mange parametre og er vanskelig at forudsige, og vi forventer, at den volumendrevet salgsvækst for vores brandede produkter vil aftage yderligere. Som andelsselskab er vores prioritet fortsat at kunne udbetale anden rate af vores planlagte helårsefterbetaling på i alt mindst 1,5 eurocent pr. kilo mælk til vores andelshavere, afrunder Peder Tuborgh.