sonsoreret-indhold

Lyt til artiklen:

5 ting, der er værd at vide om VF-dæk

00:00
Hastighed: ???x
02:50

1) 40/40-reglen

Vælger du VF-dæk, kan du tage udgangspunkt i den såkaldte 40/40-regel: at du enten går 40 procent ned i tryk - eller ved normalt dæktryk opnå en 40 procent øget bæreevne i forhold til konventionelle dæk.

2) Bæreevnen kan variere efter mærke

Derudover er der nuancer. Der kan samtidig være forskel fra VF-dæk til VF-dæk. Eksempelvis når det handler om minimumstryk i forhold til bæreevne. Konkret kan et flotationdæk til eksempelvis en gyllevogn fra forskellige mærker være forskellige i forhold til, hvad trykket som minimum skal være på, for at dækket må bære den maksimale vægt.

Nogle flotationdæk skal pumpes helt op på 4 bar for at kunne bære maksimal vægt, mens et flotationdæk fra mærket Alliance - kaldet Agriflex 389+ - kan nøjes med kun 2,8 bar. Med det lavere dæktryk opnås et lavere marktryk, og det kan være værd også at tage højde for, når man skal vælge imellem VF-dæk fra forskellige producenter.

3) Dæktryksregulering er en rigtig god idé

Skal man have det maksimale udbytte af sine VF-dæk og sikre korrekt brug, er det en rigtig god idé at investere i dæktryksregulering. Med dæktryksregulering kan man sikre, at dæktrykket altid er optimalt og tilpasset arbejdssituationen, om man kører i marken eller på landevejen eller noget tredje. Kører man eksempelvis på landevej med for lavt tryk, kan dækket overophede, hvilket kan betyde en markant forkortet levetid på dækket og i værste tilfælde medføre akutte nedbrud.

4) De tre kritiske kriterier

Der er mange ting at tage højde for, når du skal vælge det rette dæktryk, men kort fortalt skal du tage højde for tre forskellige ting: Hvor tungt er det kørende materiel, du kører med? Hvor hurtigt kører du? Hvor langt kører du? Det kan man kalde de tre kritiske faktorer, og tager du højde for dem, er du godt dækket ind i forhold til at køre med det rette dæktryk.

5) Tjek altid dit dæktryk

Endelig er det altid en god idé at tjekke dit dæktryk - uanset sæson og arbejdsopgaver. Den tid, du bruger på at tjekke dit dæktryk, er rigtig godt givet ud. Det er en hurtig og billig måde at sikre dig selv imod unødvendigt dækslid og ikke mindst forebygge dyre nedbrud; men husk, at du udover at kende dit dæktryk også skal kende vægten på dit kørende materiel - og tage højde for kørslens karakter jf. punkt 4.

Tager du højde for disse fem punkter, skulle du være godt dækket ind i forhold til at vælge den rette løsning og få det maksimale udbytte af dine VF-dæk.

Ønsker du at vide mere om VF-dæk og tage en uforpligtende dæksnak? Så skriv en mail her