sonsoreret-indhold

Lyt til artiklen:

Derfor bør du spise mere fisk

00:00
Hastighed: ???x
03:07

Der er mange årsager til, hvorfor det er vigtigt at spise fik. For det første indeholder fisk forskellige næringsstoffer, som kan være svære at få i andre fødevarer. Der er også nogle næringsstoffer, som kroppen ikke selv kan producere, bl.a. D-vitamin og omega-3-fedtsyre. Begge er livsvigtige for vores sundhed, både psykisk og fysisk. Mangler du inspiration til lækre og sunde fiskeretter, så se fiskeopskrifter her

Hvad gør D-vitamin?

D-vitamin har mange fordele for kroppen. D-vitamin styrker knoglerne, da det får tarmene til bedre at optage kalken fra kosten, som herefter kanaliseres videre ud i resten af kroppen. Man har gennem tiden forsket meget i D-vitaminets virkning på menneskekroppen. Man har fundet ud af, at vitaminet har mange andre egenskaber, end at styrke kalkoptaget.

Man har opdaget, at det er vigtigt at få nok D-vitamin, hvis man har udbredte kroniske smerter i både muskler og led som man ikke rigtig kan finde ud af, hvad skyldes. D-vitamin påvirker også immunforsvaret, så har man et svagt immunforsvar, kan det skyldes D-vitaminmangel. Mangler man D-vitamin kan man have en øget risiko for kræft, da vitaminet er vigtigt for den basale cellefunktion. D-vitamin er ikke et mirakelmiddel, men et vigtigt vitamin, som man kan få ved at spise en masse fisk som f.eks. laks. Se fiskeopskrifter her fra gethooked.dk og lad mundvandet løbe.

Hvad gør omega-3-fedtsyrer?

Omega-3-fedtsyrer har også mange fordele for kroppen. En af dem er, at det smører nervetrådene i hjernen. Dette er med til at gøre det lettere for hjernen at overføre nervesignaler. Mangler man omega-3-fedtsyre, så har forskere kædet det sammen med bipolære forstyrrelser, som kan beskrives som humørmæssige svingninger mellem at være manisk og depressiv. Faktisk har omega-3-fedtsyre en stabiliserende indvirkning på både humøret og den mentale balance. Man har også fundet ud af, at folk som har betændelse i deres led og gigtsmerter, kan dæmpe smerterne med indtag af omega-3-fedtsyren. Derfor kan man med fordel spise mere fisk, men mangler man inspiration, så kan man se fiskeopskrifter her hos gethooked.dk.

Fordele

Fisk og skaldyr er godt for ens sundhed. De indeholder fedtstoffer, vitaminer og mineraler, som kan være svære at få fra andre fødevarer. De bidrager også med protein. Når man spiser fisk et par gange om ugen, så mindsker man risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Dog bør man variere mellem de forskellige typer af fisk, og det kan nogle gange være svært. Derfor kan man se fiskeopskrifter her hos gethooked.dk.